söndag 16 januari 2011

Köpt Kinnevik

Jag ökade idag i Kinnevik.

Kinnevik delar flera innehav med Vostok Nafta. Det som gynnar Vostok gynnar i regel Kinnevik. En stor skillnad är substansrabatten. För Kinnevik är den på ca 30% mao historiskt ganska höga nivåer. Kinnevik är en säkrare placering (mer diversifierad, längre historik, större, utdelare et.c.) samtidigt som den höga substansrabatten gör att jag ser det som troligt att bolaget snart kommer uppvärderas.

Min bedömning är alltså att Kinnevik, härifrån, kan avkasta minst lika bra som Vostok Nafta (som jag nyligen sålde till förmån för att kunna öka i Kinnevik), med likartade innehav som grund, men till lägre risk.

Kinnevik ska dock inte ses som ett renodlat investmentbolag utan har starka drag av att vara ett tillväxtsbolag p.g.a. dess tillväxtsorienterade innehav. Bolaget har som mål att avkasta 15-30%/år främst genom att skapa värden i sin portfölj, men ger också en hyfsad utdelning (senast var den på 3 kr). Då Kinnevik fått ta emot en del fina utdelningar från sina innehav så tror jag att det kan vankas en fin utdelning i Maj. Det i kombination med den höga substansrabatten gör det till en fin julklapp.

Notering från 2010-12-23

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar