söndag 16 januari 2011

Köpt AstraZeneca

Idag dök kursen i Astra Zeneca beroende på att ett blodförtunnande preparat ej fick godkännande av amerikanska FDA. En artikel finns här: http://www.e24.se/analys/foretag-och-bors/priset-for-astra-zenecas-fda-miss-27-miljarder_2504807.e24

"Så beskedet att myndigheten vill ha mer information innan ett beslut tas kom som en chock för de investerare som tagit ett bet på en positiv kursreaktion på ett positivt myndighetsbeslut.

Marknadens reaktion att handla ned aktien drygt 19 kronor på beskedet kan tyckas dramatiskt. Räknat på det senaste antalet aktier efter onsdagens återköp motsvarar nedgången en värdeminskning 27 miljarder kronor.

Det är en hög prislapp för en blodförtunnare som sannolikt blir godkänd i slutänden, men gårdagskvällens besked innebär att USA-lanseringen blir senare än vad marknaden hade hoppats på."
Själv såg jag detta som ett köpläge och ökade mitt innehav. Köpkursen blev 319,20. Kursen har fortsatt sjunka under dagen. Vi får se om det blir ytterligare påfyllning vad det lider.

Det Astra Zeneca har i mot sig är ju frågan om patentutgångar och om de kommer få fram nya läkemedel. Personligen är jag inte jätteoroad över detta. Att få fram nya mediciner är ju inte ett bekymmer AZN är ensam om och om inte AZN är bra positionerad för att göra det, vem är det?

Mitt frågetecken har däremot mest handlat om soliditeten. Den har minskat i AZN. I ett hårdnande marknadsklimat där man behöver ta fram/köpa nya läkemedelskandidater så är det bra om man har finansiella resurser. Jag har tittar på finska Orion och amerikanska Pfizer och min bedömning är att AZN inte ligger allt för dåligt i jämförelse med dem. AZN kan därmed med all trolighet fortsätta med sina stabila utdelningar och det är ju en av anledningarna till att de finns i min portfölj. Därtill finns risk för en del turbulens under 2011 och då är defensiva aktier aldrig fel.

Förväntad utdelning under 2011 är ca 16,50 sek, vilket till dagens köpkurs skulle motsvara ca 5,2% direktavkastning.

Hur tänker du kring Astra Zeneca?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar