söndag 16 januari 2011

Where are the customers yachts?

Läste för ett tag sedan boken Where are the customers yachts. Fast den har många år på nacken så är den mycket läsvärd och jag rekommenderar den starkt till alla som intresserar sig av börsen och aktiehandel.

Fenomen som boken tar upp är aktuella än idag. Den är också skriven på ett humoristiskt och satiriskt sätt. Karikatyrer gör också sitt till att förhöja stämningen. Den är skriven inte långt efter Wall Street kraschen 1929.


De saker som jag personligen tar med mig utav boken är:

- Siffror ljuger inte, men säger ej hela sanningen heller. Bokföring är ej en naturvetenskap, mer en konstform, så beakta även andra faktorer än bolagens bokföring.

- Spekulation är ett, antagligen misslyckat, försök att göra en liten summa pengar till en stor summa pengar.

- Investering är ett, antagligen lyckat, försök att förhindra en stor summa pengar att bli mindre.

- Chanserna att lyckas med en spekulation troligen är 1 på 25, medan risken att misslyckas med en investering är 1 på 25.

- Försök gärna göra investeringar, men undvik spekulationer.

- Bred diversifikation fungerar inte i praktiken. Då börsen rasar rasar allt då har det ingen betydelse att man har 100 aktier som diversifikation. Lägg pengar som du får över på 8 saker. 5 olika aktier, ett sparkonto, en del i kontanter och den sista potten på att betala en livförsäkring.

- Alla bra ideer är i grunden enkla. Det gäller även affärsideer.


Detta var de punkter jag fastnade mest för, men den innehåller självklart mycket mer. Om du inte har läst boken, så rekommenderar jag att du gör det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar