måndag 24 januari 2011

Sänkta rek på Skanska

Jag har noterat att det kommit sänkta rek på Skanska de senaste dagarna.



"ABG Sundal Collier sänker rekommendationen för Skanska till behåll från tidigare köp. Riktkursen om 147 kronor upprepas."

och

"Swedbank Markets sänker rekommendationen för Skanska till neutral från tidigare köp. Riktkursen sänks till 135 kronor"


Från senaste rapporten i November 2010:

Niomånadersrapport, januari-september 2010


Intäkterna uppgick till 89,0 (100,6) miljarder kronor.

Rörelseresultatet för koncernen uppgick till 4 070 (3 624) Mkr
Rörelseresultatet i byggverksamheten uppgick till 3 100 (3 678) Mkr.

Rörelsemarginalen uppgick till 3,8 (3,7) procent.

Resultatet per aktie uppgick till 6,69 (8,08) enligt IFRS.

Orderingången uppgick till 101,3 (94,6) miljarder kronor.

Justerat för valutaeffekter ökade orderingången med 12 procent.

Orderstocken om 147,9 (131,8) miljarder kronor motsvarar 17 (12) månaders produktion.


Slutkursen idag blev 131,20 kr.


Min bedömning är att en ordinarie utdelning på 5,25 kr kommer ges. Vilket motsvarar en direktavkastning på 4%.

Har vi tur får vi se kursen pressas nedåt.

Skanska är i gott skick, men åtstramningar och neddragningar i offentlig sektor i flertalet länder kommer antagligen påverka något negativt framöver. Trots det så anser jag att Skanska har en given plats i en långsiktig utdelningsportfölj. Det handlar bara om på vilka nivåer man känner sig bekväm med att öka.

Vad är din syn på Skanska?

3 kommentarer:

  1. Jag har stark tro på Skanska. Det är en sencyklisk aktie som jag tror det kommer släppa för snart. Visst har en del länder gjort åtstramningar, men å andra sidan börjar det lossna för USA nu, sakta men säkert, och 23% av Skanskas verksamhet ligger i just USA. Att satsa på infrastrukturprojekt, där Skanska är jättestora, är vanligt för att stävja arbetslöshet och få igång ekonomin igen.

    Jag var nyligen i London, och där såg man Skanska bygga precis överallt. Samma sak i New York i somras. Lägg där till att Skanska är ett av Sveriges största bostadsbolag så är det ett klockrent case. Jag kommer öka rejält i Skanska när lönen kommer den här veckan.

    SvaraRadera
  2. Jag gör ett litet tillägg: I nattens tal "State of the union" flaggade Obama för att han ville se ökade satsningar i infrastrukturen. Precis som jag förespådde i inlägget ovan. :) Det öppnar för en ännu ljusare framtid för Skanska i USA.

    SvaraRadera
  3. Låter bra det. Vi får hålla tummarna för att det tar rejäl fart på andra sidan Atlanten. :)

    SvaraRadera