söndag 16 januari 2011

Mer om G5 Entertainment

G5 Entertainment är som kanske bekant utvecklare och förläggare av nedladdningsbara spel för mobilen och pc:n samt för stationära och bärbara konsoler.

Tittar vi på kursen i backspegeln så före börsintroduktionen så kunde man teckna aktien för 3 kr 2006. En nyemission genomfördes i september 2008 för 3,9 kr. Kursen har sedan i runda slängar legat runt 5 kr för att under finanskrisen sjunka ner till ca 2-3 kr. Under 2009 visade bolaget förmåga till att göra vinster och själv gick jag in i aktien på våren 2010.

För att utveckla ett spel så lägger man först ca 6-8 månader för att skapa ett spel på/till PC, som utgör själva arbetsgrunden. Att sedan omvandla det till Iphone tar ytterligare 3-4 månader, men då man väl har den i det formatet tar ytterligare omvandling till andra format endast ca 1-2 månader i anspråk. Så mao, spelen som släpps 2011 utvecklades 2010.

Vinstmarginalerna har visat sig vara väldigt goda. Enligt VD så toppar intäkterna vid och strax efter en lansering av ett spel. Det går sedan ned för att sedan hålla en ganska jämn nivå över tid. Lägg därtill att ett populärt spel enkelt kan göras om till än fler plattformar så man på så sätt kan lansera igen samt når fler kunder med. Denna process är mycket enklare och billigare än själva utvecklingen av "originalspelet". Jag förmodar att bolaget på så sätt kan sålla en del angående vilka spel som är lönande att fortsätta att omvandla för bruk till fler plattformar.

Ja, man måste fortsätta utveckla nya spel. Liksom oljeindustrin som måste hitta nya oljefynd, liksom bilbranchen som måste komma upp med nya modeller. Man är beroende av att utveckla nya spel. Liksom konsumenterna är "beroende" av att få nya spel.

Siffrorna talar ett övertygande språk. Inga nämnvärda skulder, väldigt hög vinstmarginal. VD som fortsatt att öka sitt innehav. Ett bolag som har slagit sina tidigare prognoser.

I början av 2010 förväntade jag mig att kursen skulle landa på ca 6 kr mot slutet av 2010. Det var då min målkurs med vad jag bedömde liten nedsida och en 50% uppsida på drygt ett halvår, lite längre.

Det visade sig sedan att bolaget slog förväntningarna med god marginal, ständigt uppjusterade sina prognoser samt förverkligade dem. I november 2010 var kursen därmed ca 10,50 kr och då bolaget fortsatte utvecklas positivt och jag inte såg några skäl till att sälja behöll jag aktierna enligt principen "let the winners run".

Bolaget verkar fortsätta att leverera och såvida inget fundamentalt ändrar på det så är följande riktkurser vad jag lutar mig mot nu, baserat på förmodad VPA. Jag har som synes fortfarande en del marginal då VPA prognosticeras till 1,6 kr för 2011 av bolaget självt. Jag förutsätter också att marknaden kommer ge P/E 14 fastän tillväxtsbolag brukar få än högre multiplar. Dock ska man betänka att det finns alltid en viss osäkerhet angående små bolag listade på Aktietorget som kan föranleda "rabatt". Samtidigt, om bolaget fortsätter hålla sina prognoser så bör den osäkerheten minska.

2011-12 20 kr baserat på en VPA 1,4 kr
2012-12 28 kr baserat på en VPA 2 kr


Kan alltihop rasa? Ja, man vet aldrig med aktier och framförallt små bolag som G5 Entertainment. Personligen ser jag fortsatt god uppsida. I alla mina spekulativa innehav så finns det en risk, men rewarden kontra risken är fortsatt aptitlig här.

Tilläggas kan VDs syn på framtida kursutveckling "continuous high growth which is likely to continue, that´s 20-30 Kr price range for 2011."

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar