torsdag 27 januari 2011

Köpt H&M

Nu har jag sällat mig till många andra aktiebloggandes skara och köpt H&M.

Jag har tidigare varit lite H&M aversiv. Inte p.g.a. av bolaget självt som jag, liksom fler, bedömer som ett av Sveriges bästa börsbolag, utan för att H&M utgör den största enskilda innehavet i indexfonden Avanza Zero som är mitt största fondinnehav. Jag är som kanske bekant ingen foksuinvesterare utan försöker diversifiera. Att H&M i stort sett ständigt är populär bland analytiker ligger dem också i fatet från mitt perspektiv. Jag har lite svårt för det.

Hur som helst. Idag dalade H&Ms stjärna och när ett bolag som är finansiellt starkt, med en avundsvärd historik och fortsatta goda framtidsutsikter missar analytikers förväntningar så att kursen gör en relativt rejäl dipp. Ja då är det en "no brainer" för mig. Jag köpte en post.

Köpkursen blev 214,80.

Med lite tur så kommer sälj-rek som får kursen att sjunka ännu mer (Placera.nu gav nyligen en neutral rekommendation: Oron kring H&M lär bestå). Att det kommer delas ut 9,50 kr/aktie är heller inget jag tackar nej till.

2 kommentarer:

  1. Samma här...fyllde på för 212,60. Kort sikt kan det nog bli lite svängigt men på lång sikt är det en vinnare.

    SvaraRadera