söndag 16 januari 2011

Köpt Archelon Mineral

Idag fick jag chansen att fylla på mitt innehav i Archelon. Någon sålde för 0,20 kr och jag passade därmed på att öka.

Med en kassa på 0,15 kr/aktie, hög soliditet och några intressanta projekt i sin portfölj som ska noteras så är min bedömning att det är köpvärt (se nedan för utförligare noteringar).

Det finns ju också andra intressanta bolag som har potential för en markant uppvärdering 2011, t.ex. Questerre och Northland. "Problemet" dock är att det florerar en hel del diskussioner kring dem redan; de är kända och allmänt omdiskuterade. Det gör det svårt att avgöra om eventuellt köp-beslut i dem är baserade på flockbeteende eller egna analyser. Detta gör att jag är lite restriktiv.

Archelon däremot är näst intill okänt. Inte mycket står att finna om bolaget på diverse forum, analyssidor et.c. Bedömningen m.a.o. är min egen. Med en välfylld kassa så ser jag en ev. nedsida som ganska begränsad. Uppsidan däremot bedömer jag som mycket, mycket större.

Hur ser du på flockbeteenden? Hur skyddar man sig från att influeras allt för mycket samtidigt som man vill hålla sig ajour?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar