söndag 16 januari 2011

Inget köp i Kappahl

Har läst på en del om Kappahl då jag funnit bolaget intressant på senare tid. Jag har dock bestämt mig från att avstå tills vidare. Anledningen är en del av de slutsatser jag dragit efter att ha jämfört en del konfektionsbolag och förutsättningar

Kappahls vinstmarginal är ej imponerande, H&M och Björn Borg har dubbelt så stora marginaler.

Soliditeten är skrämmande. I ett läge då räntan enbart kan tänkas gå upp, så kan detta ställa till problem för Kappahl.

Lån i sig är ju inte av ondo om man kan använda de pengarna effektivt, men en koll på hur Kappahl lyckats växa de senaste åren ger vid handen en omsättningsökning på ca 4% i medel. Enligt mig är det inte tillräckligt, speciellt inte då konkurrenter med långt mindre lån lyckas växa mer.

Kursen är lägre i Kappahl nu än t.ex. Mars 2008, men i mitt fall så är det inte köpläge ändå baserat på ovanstående slutsatser.

Vad är din syn på bolaget i nuläget?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar