söndag 16 januari 2011

Björn Borg Delårsrapport och andra modebolag

Intressant artikel angående börsens mode-bolag och dess utveckling under året finns på: http://www.va.se/nyheter/2010/08/20/modemissar-pa-borsen/

Själv så ratade jag Kappahl för ett tag sedan. Kursen där har sjunkit ca 25% under året.

Även MQs emission och listing avstod jag ifrån. MQ har sjunkit ca 12%

Odd Molly, Wesc m.fl. kan jag ej uttala mig om då jag ej tittat närmre på dem men de bolag jag har intresse av är Björn Borg och H&M.

Björn Borg har pendlat mellan 57 och 79 kr under året och kursen just nu är ungefär densamma som i början av året, 67 kr.

Björn Borg släppte nyligen sin KV2 rapport.
 
"Björn Borg redovisar ett resultat efter skatt på 10,8 miljoner kronor för det andra kvartalet (8,4). Per aktie var resultatet 0:43 kronor (0:34).

Nettoomsättningen under kvartalet blev 101 miljoner kronor (97,8), av en varumärkesförsäljning på 347 miljoner kronor (358).


Bruttomarginalen var 55,1 procent (50,9).


Rörelseresultatet blev 13,9 miljoner kronor (12,1) och resultatet före skatt blev 14,6 miljoner kronor (11,9)."

 
Vidare meddelades:
 
"Björn Borg ser en återhämtning av försäljningen av underkläder på de större marknaderna och i både Sverige och Danmark ökade försäljningen starkt jämfört med föregående år.

Det framgår av bolagets delårsrapport.


Två mindre marknader där Björn Borg fått ett bra fäste är Belgien och Finland och bolaget tar nu sina första steg österut genom distribution i Estland, Lettland, Litauen och Polen.


"Det är expansiva marknader som vi tror kan utvecklas väl på sikt", skriver bolaget.


I Frankrike fortsätter Björn Borg processen med att finna en ny samarbetspartner medan bolaget i England träffat en överenskommelse med sin tidigare distributör om att ta över och vidareutveckla den engelska verksamheten i egen regi."


Rapporten gör varken till eller från för mig i nuläget. Jag sitter kvar med det innehav jag har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar