söndag 16 januari 2011

Bank of America

Jag har helt undvikit banksektorn. Finanskrisen hade ju en orsak och många nutida exempel visar på att vad som ser stabilt ut inte alltid är det. Se på HQ Bank. Se på de irländska bankerna et.c. Fast allt ser bra ut på pappret så har det om och om igen visat sig finnas svarta pettrar.

Jag har ändock inte försakat att kika på banksektorn. De svenska bankerna enligt mig är redan ok värderade, därav är risk kontra rewarden ej aptitlig. De amerikanska storbankerna däremot ser annorlunda.

Den bank jag fördjupat mig i är Bank of America, en av de absolut största. Innan finanskrisen värderades BAC till 50 usd/aktie. Under krisen, då man undrade om de ens skulle överleva, störtdök kursen till 4 usd. Värderingen har sedan arbetat sig uppåt för att nå 19 usd. Nyligen har dock kursen dippat igen. Q3 rapporten innehöll stora engångsnedskrivningar och fler lär det antagligen bli. Därtill har Wikileaks hävdat att de har mindre smickrande material angående BAC som de eventuellt ska publicera. Nuvarande kurs ligger på ca 12,50 usd/aktie.

Banken redovisar förluster men utesluter man nedskrivningar bör vinsten för 2010 hamna på ca 1,10 usd/aktie. Dock ser jag det som troligt att nedskrivningarna kommer fortsätta under första halvan av 2011. Vinst (exklusive nedskrivningar) beräknas hamna på ca 1,50 usd/aktie. När väl nedkrivningarna är avklarade och om banken lyckas fortsätta generera allt mer positiva resultat kan det bli goda siffror för 2012.

Utdelningen i nuläget är i stort sett obefintlig. Vid sin glans dagar innan finanskrisen gav BAC aktien 0,64 usd/kvartal. Det motsvarar ca 20% direktavkastning i relation till dagens kurs. Den stora frågan är när kommer utdelningarna komma igen?

Min bedömning är att det kan bli en viss väntan. 2012-13 kanske vi kan se fram emot 1 usd på årsbasis (0,25 usd/kvartalet)? Det skulle dock innebära en direktavkastning på 8%, inte illa, men fram till dess tror jag inte på några egentliga utdelningar. Forsätter tillväxten kan det dock rulla på ganska snabbt därifrån.

Ser man till tillgångarna så är P/B 0.59 d.v.s väldigt lågt värderat för en bank.  Konkurrenterna i USA har redan närmat sig normalläge, även om flera av dem har en bit kvar till samma värdering som bankerna i Sverige har.

Sådana här populära stresstester då? Ja, om man vill blanda in det numera ganska välkända "Tier1 capital" begreppet som man kollade av under de europeiska stresstesterna så ligger BAC på 11,16%. Minimumnivån är 4%. Helst ser man att bankerna har 10%, medan stresstestsnivån i europa var 6% (ganska lågt med andra ord). Som kuriosa kan vi jämföra med vad svenska banker fick (mellan 9,1 - 12,4%). Vad säger Tier1 då? Ja, man kan ju undra, men om man jämför med de irländska bankerna Allied Irish Bank 7% och Bank of Ireland 9,2% så ligger BAC i alla fall högre...

I BAC har man med andra ord en god chans till kursuppvärdering (fördubbling inom ett år?) samt goda framtida utdelningar. Trots utsikterna kommer jag i nuläget ej köpa aktier i BAC.

Anledningarna är:

Jag är fortsatt tveksam till banksektorn (se nedan) även om risk/rewarden ser bättre ut i USA än i Sverige. Riskerna är fortsatt höga. BAC är visserligen stor, dubbelt så stor som Lehman Brothers som tilläts gå omkull, men även om BAC inte går omkull och är på rätt väg nu så återstår ändå många frågetecken.

Om mitt intresse kvarstår så tror jag att BAC kan vara fortsatt attraktivt värderat under 2011.

Jag är överlag tveksam till att göra köp i utländska aktier. De är svårare att följa och att analysera och man utsätter sig på så sätt för större risker. Undantagen är om man vill gå in i bolag som ej finns på hemmaplan (t.ex. mina aktier i Fortum där det inte finns en motsvarighet på Stockholmsbörsen) eller om exceptionella tillfällen uppenbarar sig där risk kontra reward slår det mesta som står att finna på hemmaplan.

Hur ser du på BAC och den amerikanska banksektorn?
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar