söndag 16 januari 2011

Archelon Mineral Q3

Jag blev än mer positiv till bolaget efter att ha läst dagens rapport och tredubblade mitt innehav.

15 öre/aktie i kassa.
29 öre/aktie i eget kapital (dvs en dryg fördubbling för ett år sedan och uppnått genom att casha in på investeringar inte genom nyemissioner)
97% soliditet.

3 bolag som ska in på börsen nästa år Trollhättan Mineral, Nordic Iron Ore och Norplat Resources. I alla fall NIO och Norplat tror jag har god potential att bli vinstgivande för Archelon.

Trollhättan Mineral är främst verksamt inom mineralbranschen. I affärsidén ingår även att förvärva och bygga upp nya företag och verksamheter. Inom koncernen finns idag företag i bygg-, entreprenad- och rederiverksamhet. Företagsgruppen består av de helägda dotterföretagen Allmix AB, Millfill AB, Vargöns Brikett AB, VEAB, Älvfrakt i Trollhättan AB och intressebolaget Vargön Shipping AB.

Om Nordic Iron Ore kan man se om här: http://streamsync.qbrick.com/04727/2010/nordicironore/player.htm?01.asx&ppimages/

Norplat Resources. Planen är att Norplat skall förvärva ett prospekteringsprojekt på Kolahalvön i Ryssland, där bland annat en lovande guldmineralisering påträffats genom omfattande kärnborrning och att Norplat ska noteras och kapitaliseras av Archelon under 2011.

Därtill finns fler intressebolag och projekt i portföljen så potential och triggers saknas ej.

Bolaget gav mig en 45% direktavkastning tidigare i år iom utdelningen av MII så har med andra ord även tidigare visat att man kan "leverera".

Enligt mig så är 23 öre/aktie (som blev min köpkurs) mao ett helt ok pris. Även om utveckligen av bolagen dröjer så har man så pass mycket i kassan så man kan hålla aktieägare glada och delaktiga med en vanlig kontant-utdelning om man så skulle vilja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar