söndag 16 januari 2011

Aktietorget

Claes Hemberg skrev nyligen om att Aktietorget var på "all time high" samt gav rekommendationen sälj! http://blogg.avanzabank.se/hemberg/2010/11/17/aktietorget-i-topp-salj/

Bolag på Aktietorget är inte noterade i egentlig mening. Det är också ganska små och nystartade bolag, med kort eller ingen historik, så risken är extremt hög.

Själv har jag ändock fascinerats av flera bolag och även om de inte utgör någon större del av portföljvärdet så är bolagen till antalet några stycken.

Hemberg själv rekommenderar högst 1% av portföljen i ett enstaka bolag som innebär hög risk. Själv har jag en liknande strategi. Jag försöker hålla mig till att högst 10% av den totala portföljen kan användas till "spekulation" och då fördelat på några olika bolag. Jag har händelsevis gått in med upp till 5% i ett enstaka bolag som jag trott mycket på, men då har det inte lämnat mycket utrymme till andra spekulationsobjekt.

I nuläget har jag innehav i följande aktietorgslistade bolag:

Archelon Mineral - Investerar i olika råvaruprojekt.

Dignitana - Utvecklat en metod för att cancerpatienter ska kunna behålla sitt hår vid behandlingar.

G5 Entertainment - Utvecklar spel till bl.a. mobiler.

Railcare Group - Underhåller och renoverar järnvägar.

Swede Resources - Köper mindre andelar i olje- och gasbrunnar.

Har du något innehav i något aktietorgslistat bolag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar