Brukar ta en snabbtitt på Daimlers rapporter. Inte för att
jag har aktier där, men för att de alltid kommer före BMWs rapport. Personbilssidan
av Daimler brukar ge en fingervisning för hur det även varit för BMW.
Komponentbrist med stort K. I Daimlers rapport så ser man tydligt hur hårt det slagit. Antalet sålda bilar (inkl skåpbilar) är rekordlågt. 471.000. Trots det så försvarar man marginalerna otroligt bra. Sist det var ett sådant uruselt kvartal var Q2 2019. Konjunkturen var ju redan sviktande, handelskrig mellan USA och Kina hade hettat till och strafftullar var på bordet.
Ett sammanfattande citat från den rapporten var ”The weakening of worldwide demand for cars continued in the second quarter.” och det kunde man då det begav sig tydligt se i siffrorna.
Urblåsningen av konjunkturen kom ju sedan med corona-kraschen och sedan vände efterfrågan under andra halvan av 2020. Q1 2021 var allt back in business igen och Q2 2021 med råge. Sedan verkar det tagit rejält stopp. Från 736.000 sålda kvartalet innan till detta kvartalets 471.000.
Tänker du att corona satte stopp på försäljningen? Mjae inte alls lika mycket som komponentbrist verkar göra. Både under Q1 och Q2 2020 så såldes det fler personbilar än idag. Det har helt enkelt bildats en rejäl flaskhals. Eller som det skrivs. ” Worldwide supply bottlenecks for semiconductors were the main reason for the decrease in unit sales.”
Man kan tycka att detta borde drabba rörelsemarginalen minst lika mycket som en minskning av efterfrågan, men tydligen inte. Inga negativa marginaler här utan fortsatt väldigt fin lönsamhet. Om det beror på stöd eller något annat har jag i skrivande stund inte grävt i. Det jag sett är ”On the other hand, both an improved sales structure and better pricing, especially at the Mercedes-Benz Cars & Vans segment, had a positive impact on earnings in the third quarter.”
Kikar vi på lite mer bolagsspecifika saker så är en spinn-off av lastbilssegmentet på gång. Daimler Truck Holding ska listas som eget bolag. Dessutom så går man ihop med Volvo och Traton om att bygga upp el-infrastrukturen för laddning av lastbilar. Eller som de uttrycker det ” As announced on 5 July 2021, the three leading commercial-ve-hicle manufacturers Daimler Truck, TRATON GROUP and Volvo Group have signed a letter of intent on the development and operation of a high-performance public charging network for battery-electric heavy-duty long-haul trucks and coaches in Europe. The joint goal is to initiate and significantly accelerate the development of a publicly accessible charging infrastruc-ture. In this way, they aim on the one hand to strengthen cus-tomer confidence in electrification and on the other to pro-mote climate-neutral transport in the European Union.”
Äger man Industrivärden äger man även en del i Volvo. Den Q3-rapporten kommenterade jag här.
Daimler gör fina vinster just nu och säljs till ett PE på ca 7 vilket kan se billigt ut men Daimler och bilindustri ska värderas till låga PE-tal. P/S-talet kan vara en intressantare indikator, men jag skulle nog vilja säga att priset är ”fair” som det ligger nu och sådana här starkt cykliska bolag ska köpas då det ser mörkt ut. BMW fattade jag intresse för 2019 och då hade efterfrågeminskningen varat ända sedan 2018 så vi var inne i en ”svacka” som pågått några kvartal.
Tesen är fortfarande att konjunktur och efterfrågan kommer fortsätta upp. Jag kommer inte köpa Daimler-aktier, ej heller fler BMW, men jag säljer dem inte heller utan behåller. I alla fall ett tag till. Inte jätteförtjust i bilindustrin, men som sagt ibland blir priset för lockande (som 2019-2020) och då blir det en position.
Jag misstänker att BMW kommer se liknande ”flaskhals” som Daimlers personbilssegment. Förhoppningsvis håller de också uppe vinsten lika bra.
Tankar om Daimler, BMW eller bilindustrin överlag?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar