onsdag 13 juli 2022

Carrefour, Michelin och Renault

Även om huvudstaden är Paris så har Frankrikes kungligheter krönts i katedralen i Reims. D.v.s. under det ca millenium man hade kungligheter. Numera är Frankrike en republik och med en president vid namn Emmanuel Macron. Macron valdes i april för andra gången tidigare på en femårs-period. Parlamentsvalet var nu i juni. Valresultatet gav vid handen att det kommer bli ett ganska polariserad och fragmentiserat parlament.

Macron förespråkar ett nationaliserande av EDF och ökade investeringar i kärnkraft, medan vänstern vill gå ifrån kärnkraft. Idag kom ett besked där EDF begärt att handelsstoppa aktien så något är på gång i närtid.

Andra politiska åsikter som finns är att Macron gått på val att inte höja skatter och eventuellt sänka momsen på drivmedel. Vänstern vill höja lönerna för att kompensera för inflationen.

Ett bolag som är vana vid inflation, hög sådan, är franska Carrefour. Ett franskt Axfood/ICA kan man säga. Vanan vid inflation kommer sig av att de finns inte bara i Frankrike utan även i andra länder. Länder som tex Argentina och Brasilien där inflation varit hög. Carrefours verksamhet är sådan att trots världens konjunkturskiften så levererar de hyfsad stabila rörelsemarginaler på strax under 3 % år efter år. Utdelningarna kan skifta något t.ex. halverades de 2020 som en åtgärd, men aktien värderas ofta så att direktavkastningen ligger runt 3 %. Det tickar på över tid. Värderingen nu? PE ca 12, P/S 0,18. Direktavkastning ca 3,1 %. Vilket man kan säga antagligen är ganska ”fair value” för en mogen ”slow grower”. Jämför med vår svenska Axfood som du får på multiplarna PE 28, P/S 1, Direktavkastning ca 2,5 %. Nu har Axfood på vår oligopol-marknad i regel lite högre rörelsemarginaler. Det är helt enkelt mer lönsamt att sälja varor i Sverige. Den ligger på ca 4,5 % rörelsemarginal och tillväxten har i svenska kronor varit något bättre. Men man kan samtidigt fråga sig om svensken egentligen blivit rikare, tjänar mer och handlar för mer eller om det är så att det egentligen är den svenska kronan som blivit mindre och mindre värd och därmed blir det inflaterade priser och konstgjord tillväxt? Sist jag var i Frankrike fick man euron för närmare 9 kr . Nu närmar det sig 11 kr?

Sänkta skatter på drivmedel skulle jag dessutom välkomna även i Sverige för att kompensera för rådande situation. Snittpriset (fast växelkursen blivit sämre) fick jag till ca 22 kr/lit diesel. Visst det skiljer sig en hel del på olika stationer även nere på kontinenten och man väljer naturligtvis att passa på att tanka då man ser något billigare när man är ute på tur, men ändå. Dieseln i Sverige ligger på ca 26 kr/litern så i jämförelse med Europa. De länder vår ekonomi interagerar med mest, så finns det att ta på. Det är självklart inte semesterfirarna jag tänker på i första hand. Persontransporter och eldrift i all ära. En hel del av vår ekonomi drivs trots allt av diesel.

Se där. Det blev en radioövergång och vi kommer då osökt in på vad som får världen att rulla. Michelin.

Michelin är ytterligare ett franskt välkänt bolag. På franska egentligen det välklingande Compagnie Générale des Établissements Michelin Société en commandite par actions. 


Ett globalt anrikt bolag som grundades 1836. Med verksamhet världen över så inkluderar det även Ryssland. Det har man sagt att man ska lämna. På balansräkningen är ca 250 milj euro i tillgångar bokat i Ryssland. Ryssland har sagt att det är ”olagligt” att göra så och att konfiskeringar och åtal är att vänta. Michelin lämnar ändock. Kursen har sedan årsskiftet gått från 37 eur till 26 eur. Rörelsemarginalerna brukar ligga på runt 12 %. 2020 tog de en smäll och gick ned till ca 9 %. Typiska marginaler för tillverkande bolag. Utdelningar konstant och i regel stigande (2020 undantag). Värdering? PE 11, P/S 0,8, direktavkastning ca 3,8 %. Europeiska tillverkare och konkurrenter med ofta liknande marginaler och marknadsposition är Nokia (PE 17) och Pirelli (PE 15).

Slutligen behöver vi nämna fordonstillverkaren Renault i detta inlägg. De tappade 30 % av försäljningen i och med Ryssland. Ryssland var Renaults näst största marknad (Man äger 68 % av Avtovaz som bl.a. har märket Lada)  och Rysslands invasion av Ukraina och efterföljande åtgärder har drabbat dem hårt. Tar man bort de effekterna så minskade försäljningen ändock med ca 12 %. Pressade försäljningssiffror tror jag Q2 även kommer leverera för andra biltillverkare. Nu levererar Renault klart lägre marginaler än t.ex. premiumbil-tillverkare men säg att de ligger på ca 3-4 % över tid och tillväxtsutsikterna är väl i närtid modesta. TTM och Forward PE på ca 8-6. P/S 0,15. Aktien har gått kräftgång länge och man är en klart mindre spelare i sin bransch. Mest kapitaleffektivt vore väl om bolaget blir uppköpt eller nedlagt.

Se där. Där blev det ytterligare några notiser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar