lördag 30 maj 2015

Walt Disney Company

Det var väl under 2013 jag började kolla på lite olika mediabolag. Juvelen är Walt Disney Company, men det finns också andra intressanta bolag.

Disney har, förutom starka varumärken en otrolig förmåga att skapa nya (Frost?) och spinna vidare på gamla (Star Wars Rebels?).



Disney har dessutom en väldigt stark ställning inom sport-sändningar via ESPN och anses ofta vara en av de främsta inom sport-sändningar.



 Dessutom är de experter på att tjäna pengar på den s.k. eftermarknaden - nöjesparker, leksaker, accessoarer m.m.



Disney upplevs också i princip alltid som dyr. Det kvittar när jag egentligen tittat på bolaget så har det upplevts dyrt. Kursmässigt har Disney på senare tid gjort en otrolig resa. Inte minst det här året. Så än en gång blev dyr dyrare, men det brukar ju inte allt för sällan bli så...

Liksom andra mediebolag så lägger Disney över tid mer pengar på aktieåterköp än utdelningar. Det gör att utdelningarna hålls på en relativ låg nivå, men tillväxten får sig en extra "boost" när man räknar om till per aktie.

För verksamhetsåret 2014 blev vinsten 4,26 usd per aktie att jämföra med 2013 års 3,38 usd per aktie. En vinstökning med 26%!

Rullande 12-månaders vinst är nu 4,65 usd/aktie. Hyfsad tillväxt i kombination med återköp gör underverk när man börjar räkna per aktie.

Låt oss ta en djupare titt på segmenten i H1 2015 rapporten.

Disney delar ju upp sin verksamhet i:

Media Networks - Tv-kanaler så som Disney Channel, ABC Family, ESPN m.fl.

Parks and Resorts - Tema-parker och kryssningsfartyg)

Studio Entertainments - Filmproduktion och lansering

Consumer products - Leksaker, kläder m.m.

Interactive - Mobil- och dataspel.


I princip hälften av all vinst genereras av Media Networks. Produktion och lansering av filmer via Studio Entertainments skapar möjligtvis rubriker men är bara en liten del av Disney. Man tjänar lika mycket pengar på Consumer Products (leksaker och dylikt) som själva filmerna.

Parks and Resorts brukar vara den näst viktigaste pengageneratorn och stå för en femtedel av vinsterna.

Rörelsemarginalerna för Media Networks låg H1 2015 på ca 31% (34%). Högre produktionskostnader (det kan kosta på att t.ex. köpa in rättigheter att visa sport) pressade marginalerna något men å andra sidan ökade försäljningen med 12%.

Parks and Resorts visade upp rörelsemarginaler på ca 18% (16%) och en försäljningsökning på 7%.

Studio Entertainment fick ca 27% (24%) i rörelsemarginal men fick se en något lägre försäljning. Det ligger en hel del i "pipen" framöver, Star Wars filmerna, ny version av Djungelboken, ny Tron-film och ännu en Pirates of the Caribbean m.m.

Consumer products fick se rörelsemarginaler på ca 42% (35%) och en försäljningsökning på 17%. Med de marginalerna så får alla föräldrar förklaringen varför pennfordral med Frost-motiv kostar så mycket mer än vanliga blåa...


Nuvarande kurs är ca 110 usd vilket ger en PE TTM om 23,7 och en direktavkastning på 1%.

Balansräkningen är bland de starkaste inom mediebolag (Debt/Equity 0,72). Dock som brukligt inom branschen innehållandes en hel del goodwill och immateriella tillgångar.

Vad anser/tycker du om Disney?

13 kommentarer:

  1. Disney verkar göra mycket rätt. Men det är inte billigt.

    SvaraRadera
  2. Kul att du skriver om Disney. Den aktien är given i min portfölj. Har inget ännu men har haft den under bevakning sedan 92$. Kommer förmodligen köpa men på dessa nivåer så känns det inte som man behöver kasta sig över den. Men men. Dyrare kan bli ännu dyrare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det har en tendens till att bli det. I alla fall tills den dag då det blir billigare. :)

      Radera
  3. Med Marvel, kommande Star Wars-filmer och Frost 2 kommer sannolikt dyrt bli dyrare. Magi för både barn och aktieägare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ligger ju helt klart en del i "pipen". Överlag har ju Disney lyckats väldigt väl med sina nya filmer den senaste tiden. Märks på de höga marginalerna film-segmentet hållit den senaste tiden. Klart över historiskt medel och bransch-genomsnitt.

      Radera
  4. VI har ju också bolaget och jag har skrivit om det från vårt perspektiv. Några små inspel från det:
    1) Disney har gynnats starkt av växande konsumtion i USA De senaste två kvartalen är det detta som överraskat marknaden mest, inte minst parkerna.
    2) TV-delen är lite lurig. ESPN går väldigt bra men köper så dyra rättigheter att det inte ger så mycket. Övriga delarna går överraskande ok.
    3) Ett fenomen som är värt att nämna är universe-försäljning. Det finns för t.ex. Marvel-produkterna. Alla delar av bolaget pumpar ut massor av produkter som stärker varandra (alltså inte bara sälja dockan efter filmen utan även göra fyra TV-serier som glider över i en film som finns i parken som skapar en ny TV-serie som spelas på datorn osv...)
    4) Trendmässigt är det många som nämner Disney i samband med content vs distribution. Bolaget är på många sätt intressant positionerat när bolag som Netflix växer.
    5) En vanlig oro är att aktien kommer peaka före Star Wars filmen. Annars är den vanligaste helt enkelt att aktien upplevs som dyr.

    Det var några spontana tankar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de tankarna och input Gottodix!

      Radera
  5. Jag hade Disney i lite mer än 1 år och den gick upp ca 60% men hälften av det berodde på dollarn som är viktig i sammanhanget. Men det gäller ju alla amerikanska aktier. Nu har jag gått ur för sommaren och köper igen i höst. Jag vill ligga i aktien när man närmare sig Star Wars premiär.

    SvaraRadera
  6. Vid vilken nivå skulle du kunna tänka dig att köpa (om alls)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får be att återkomma till det.

      Radera
  7. Jag är glad att du behåller även detta format på din blogg. Tradevenue känns som att det är kodat av en 18 årig counterstrike spelare. Kan inte förstå varför man vill in dit. Vad missar jag?

    Mvh
    Henning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar Googles blogg-plattform också, men jag postar ju inlägg/länkar på t.ex. Twitter också. Genom att använda fler kanaler når man ju eventuellt ut till fler och får chansen till mer respons. Jag har ju tidigare testat på en enklare You-tube kanal också. Experimentlustan är ibland stor, men bloggen har alltid utgjort basen. ^^ Vänta bara tills det börjar poddas... ;)

      Radera