Tänkte passa på och posta ett inlägg om en "doldis". Ett av mina mindre innehav; Railcare.
Bolaget är listat på Aktietorget och är en liten nätt koncern vars verksamhet går ut på järnväg. Transport på järnväg (timmertransporter) samt underhåll. De är ett av fåtalet Aktietorgs-bolag som går med vinst och ger utdelning. Railcares utdelningspolicy är att 1/3 av resultatet före skatt ska delas ut. Det ser därmed ut som om en utdelning på ca 0,60 kr kan vara aktuell för verksamhetsåret 2010. Detta ger en direktavkastning på ca 4% på nuvarande kurs.
Bolaget har verksamhet i Sverige, Danmark och Storbritannien (samt i Norge via andelsägande i ett norskt bolag vill jag också minnas: Grenland Rail AS).
Man tänker satsa än mer på den brittiska marknaden framöver. Den satsningen är tänkt att göras med befintliga medel.
"Företaget räknar med en investering på 21 miljoner kronor fördelat över tre års tid, på bearbetning av marknaden samt utveckling av metoder och maskiner. Den första Railvac-maskinen anpassad till den brittiska marknaden beräknas vara klar till andra halvåret 2011."
Ett av bolagets konkurrensfördelar är sin egna Railvac-maskin som rensar järnvägsspår på snö. I år har bevisligen en hel del snö fallit i Storbritannien. Tror man på mer snö på de brittiska öarna framöver så kan kanske Railcare vara betjänt av det.
VPA brukar ligga på ca 1 kr/aktie, men av Q3 rapporten att bedöma så för 2010 är det rimligt att det kan bli ca 1,33 kr/aktie.
Järnvägsunderhållet är som kanske bekant ofta sagt vara eftersatt i Sverige, liksom andra delar av Europa.Så tror man att järnvägar kommer vara något som det satsas mer på kan Railcare vara intressant av det skälet också, då de på entreprenad sidan bygger, servar och underhåller.
Deras största konkurrenter är enligt dem själva Infranord AB, Strukton Rail och Volker Weiss.
De har också, i mitt tycke, en bra IR avdelning. Där man får snabba och bra svar på ställda frågor. Tillgång till information är en hel del värt när man kikar på bolag på smålistorna då de generellt är sämre genomlystna av analytiker.
Mao Railcare ingår i min portfölj sedan en tid tilbaka. Det är ingen högutdelare (2009 delades 0,37 kr/aktie ut), men de "tuffar på".
Vad anser du om bolaget?
Bolaget är listat på Aktietorget och är en liten nätt koncern vars verksamhet går ut på järnväg. Transport på järnväg (timmertransporter) samt underhåll. De är ett av fåtalet Aktietorgs-bolag som går med vinst och ger utdelning. Railcares utdelningspolicy är att 1/3 av resultatet före skatt ska delas ut. Det ser därmed ut som om en utdelning på ca 0,60 kr kan vara aktuell för verksamhetsåret 2010. Detta ger en direktavkastning på ca 4% på nuvarande kurs.
Bolaget har verksamhet i Sverige, Danmark och Storbritannien (samt i Norge via andelsägande i ett norskt bolag vill jag också minnas: Grenland Rail AS).
Man tänker satsa än mer på den brittiska marknaden framöver. Den satsningen är tänkt att göras med befintliga medel.
"Företaget räknar med en investering på 21 miljoner kronor fördelat över tre års tid, på bearbetning av marknaden samt utveckling av metoder och maskiner. Den första Railvac-maskinen anpassad till den brittiska marknaden beräknas vara klar till andra halvåret 2011."
Ett av bolagets konkurrensfördelar är sin egna Railvac-maskin som rensar järnvägsspår på snö. I år har bevisligen en hel del snö fallit i Storbritannien. Tror man på mer snö på de brittiska öarna framöver så kan kanske Railcare vara betjänt av det.
VPA brukar ligga på ca 1 kr/aktie, men av Q3 rapporten att bedöma så för 2010 är det rimligt att det kan bli ca 1,33 kr/aktie.
Järnvägsunderhållet är som kanske bekant ofta sagt vara eftersatt i Sverige, liksom andra delar av Europa.Så tror man att järnvägar kommer vara något som det satsas mer på kan Railcare vara intressant av det skälet också, då de på entreprenad sidan bygger, servar och underhåller.
Deras största konkurrenter är enligt dem själva Infranord AB, Strukton Rail och Volker Weiss.
De har också, i mitt tycke, en bra IR avdelning. Där man får snabba och bra svar på ställda frågor. Tillgång till information är en hel del värt när man kikar på bolag på smålistorna då de generellt är sämre genomlystna av analytiker.
Mao Railcare ingår i min portfölj sedan en tid tilbaka. Det är ingen högutdelare (2009 delades 0,37 kr/aktie ut), men de "tuffar på".
Vad anser du om bolaget?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar