De tidigare marginalerna på över 20 % har ännu ej återkommit till Disney. 2019 och framåt har man fått kämpa. Både mot covid-nedstängningar som drabbade parker och biografer liksom att få igång och växa sina strömningstjänster. Det sista har man gjort med bravur även om vinsterna inte kommit där än.
Disneys styrka är en oerhörd stark IP-katalog samt förmågan att hela tiden kunna suga ut mer och mer ur den. Ibland är sentimentet mot dem. Ibland för dem, men oavsett är bolaget ett sådant som man kan ha över decennier. Finns inga tecken på att de kommer försvinna eller inte kommer kunna förvalta den portfölj av IP som de har. Likt ett LVMH som köper på sig fler och fler lyxmärken och vidareutvecklar dem så köper Disney på sig IP:n över tid och vidareutvecklar dem. Båda har en lång historia av att lyckas bra med detta.
Nu har som sagt makro inte varit med dem den senaste tiden. Förutom covid så har delvis sättet hur upplevelser av dessa IP:n distribueras förändrats över tid. Vilket har gjort att de får ställa om sina sätt att distribuera berättelser kring dessa IP:n.
Har en notering 2019 om målet med Disney+. Det har man susat förbi.
" Under Q1 2020 väntas det komma till Västeuropa för att sedan rullas ut över resten av världen. Målet är mellan 60-90 miljoner abonnenter till 2024. Netflix tror jag ligger på ca 140 milj i nuläget så relativt det så tycker jag Disney bör ha goda chanser att uppnå sitt mål."
De berättelser som förmedlas är i regel tidslösa. Det är samma grundberättelser som vi människor förbrukar om och om igen, enbart i lite olika ”skal”. Vi kan helt enkelt inte få nog om berättelser om hjältar eller kampen mellan gott och ont. Det har följt mänskligheten under hela dess historia. Lägg därtill ett lager av ”underdog” så blir vi ännu mer fascinerande.
Kikar vi på Disneys rullande 6 kvartals marginaler så ligger den på ca 6 %. Den klättrar sakta från de usla som var 2020 för att nu detta senaste kvartal ligga på ca 10 %. Det är svårt att veta/gissa vad vi ska ligga på för marginaler de närmsta åren och i avsaknad av insikt kring det så brukar jag helt enkelt ta 10-års historik och tänka att det brukar hyfsat ta udden av både bra som dåliga tider.
Visste du förresten att Berkshire en gång i tiden köpte 5 % av Disney. fick sedan ökat ägande till totalt 8,6 %. Berkshire köpte initialt aktier 1966
""I first became interested in Disney in 1966, when its market valuation was less than $90 million. At Disneyland, the $17 million Pirates of the Caribbean ride would soon open. Imagine my excitement — a company selling at only five times rides!"
När det gäller affärsmodellen.
" "It's kind of nice to be able to recycle Snow White every seven or eight years. You hit a different crowd. It's like having an oil field where you pump out all the oil and sell it. And then it all seeps back in over seven or eight years."
Men även Mr Buffett är ibland mer aktiv än man måste. Det är väldigt lätt hänt.
"The Disney sale in the '60s was a huge mistake. I should have been buying, I forget about holding."
Nu har han förvaltat sin peng väl ändå sedan dess.
Marknadsvärdet idag på bolaget är ca 215 miljarder usd. Värderingsmässigt så enligt mitt sätt att ta en längre vy och historiska snitt ligger man ganska så spot on. Mr Market är vare sig till sig eller ifrån sig här. Ser vare sig eufori eller överdrivet nedpressat. Disney har ofta varit ett klassiskt högkvalitativt "dyrt" bolag. Tittar jag bakåt i mina noteringar så var min upplevelse länge att det var för dyrt tills jag passade på köp 2016. Efter det euforiska 2015. Som alltid, i retrospektiv, hade det kunnat göras bättre som sämre köp. Disney behålls hur som helst.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar