Colgate-Palmolive tillverkar och säljer munvårds, rengörings, hushållsprodukter så som tvål, tandkräm, rakprodukter, tvättmedel, hundmat m.m. Bolagets historia går tillbaka till 1806 då William Colgate startade upp en tvål- och ljusfabrik i New York. 1928 gick Colgate Co ihop med Palmolive Peet, därav nuvarande namn.
2013 omsatte man 17,4 miljarder usd. Man delar in sig i fyra segment. Störst är Oral Care som står för 46%. Sedan kommer Personal Care med 21%. Home Care 20% och Pet Nutrition med 13%.
Försäljning sker i över 200 länder och geografiskt är Latinamerika viktigast och står för drygt 1/3. Följt av Europa/Australien och Nordamerika med en 1/5 var.
Large, mid eller motsvarande på någon av de nordiska börserna alternativt på NYSE/NASDAQ.
Colgate-Palmolive är noterat i New York, Ticker CL.
CL bedöms klara kriteriet.
Ägare
Institutionella ägare varav det största har ca 7% ägande.
CL klarar ej kriteriet.
Ger bolaget och förväntas det ge utdelningar?
Ja. CL har levererat årligen höjda utdelningar i 51 år och de har i medel växt med ca 10% årligen sett på både en 10-års som 5-års period. Nuvarande utdelning är på 1,44 usd vilket motsvarar ca 62% av vinsten
Direktavkastningen som 5-års medel är på 2,3%.
CL bedöms klara kriteriet.
Finns
betydande risk för att bolagets verksamhet starkt påverkas av
externa faktorer så som råvarupriser, ränteändringar, politiska beslut
och börssvängningar?
Omsättningen
är hyfsat stabil och sakta växande liksom vinsten samtidigt som marginalerna får anses som stabila. Inget tyder på att CL påverkas av några direkta externa faktorer i sådan grad som menas med kriteriumet.
CL bedöms klara kriteriet.
Är bolaget beroende av innovativ produktutveckling?
Produktutveckling sker (randig tandkräm!?) men är inte avgörande för försäljningsframgångar..
CL bedöms klara kriteriet.
Visad
förmåga att gå med vinst genom hög och lågkonjunktur, eller i alla fall
visad förmåga att ge utdelningar under dylika perioder
Ja. Vinsten för 2013 landade
på 2,38 usd/aktie. 3-års medel är 2,48 usd/aktie. Vinsten TTM (Q2 2014) är på 2,32 usd/aktie.
CL bedöms klara kriteriet.
Räntebärande skulder lägre än eget kapital. Debt/Equity under 2
Eget
kapital är på ca 1,8 miljarder usd. Long Term Debt på ca 5,7 miljarder usd
och andelen totala skulder på ca 12,2 miljarder usd. Debt/Equity 6,78 (Q2
2014). CL har m.a.o. en avsevärd hävstång. Inte helt ovanligt i verksamheter som anses väldigt stabila. Rörelsevinsten ligger på ca 3,5 miljarder usd vilket ger att totala skulder är ca 3,5 gånger rörelsevinsten.
CL bedöms ej klara kriteriet.
Avkastnings- och tillväxtskrav
ROE ligger på över 100% p.g.a. den höga belåningen. (Återköp av aktier sänker också det egna kapitalet). Rörelsemarginalen
är
på ca 21% som ett 10 års medel. De låg lite högre nyligen men gått ned mot 20% nyss. Det varierar dock inte kraftigt utan håller sig inom spannet 19-22%.
Den underliggande omsättningstillväxten har varit ca 4% årligen.
Utdelningstillväxten om 10% per år kan hållas i tack vare återköp av aktier.
CL bedöms klara kriteriet.
Ledningen
Ok.. CEO och styrelseordförande är Ian Cook.
CL bedöms klara kriteriet.
Information tillgängligt
Informationen
är ok. Det går även prova många av bolagets produkter här i Sverige för att få en egen uppfattning.
CL bedöms klara kriteriet.
Marknadsmakt och marknadssituation
Efterfrågan
på Colgates produkter lär inte ta slut i första taget utan kan ses som tämligen eviga.
Colgate har nästan halva världsmarknaden när det gäller t.ex. tandkräm och distributionsnätet täcker i stort sett hela jordklotet. Varumärkena är tämligen starka.
Tillväxten kommer främst från tillväxtsländer med växande medelklass. Jag förmodar att efterfrågan i stort sett är "mättad" i utvecklade ekonomier. Tillväxten i Latinamerika har imponerat och beror troligen på just medelklassens framväxt där. Framtida tillväxt kommer troligen från Afrika och delar av Asien.
Ett "hot" mot Colgate är varukedjornas egna märken. Dessa har visat sig ta allt mer marknadsandelar från mer "kända" varumärken. Dessa kan ju säljas till lägre pris till konsumenterna men ändå ha höga marginaler då produkten kontrolleras genom hela kedjan av varuhuskedjan.
Förutom varuhuskedjornas egna märken konkurrerar Colgate även med bolag så som Procter & Gamble, Unilever och Clorox. Även de har fått se hårdnande konkurrens från egna varumärken.
Sammantaget anser jag att man lyckats bygga upp varumärken starka nog så att man kan anse att man har viss prissättningsmakt och därmed ekonomisk vallgrav. En 200-årig historia och världsledande position i många produktkategorier bör borga för något.
CL bedöms klara kriteriet.
Etiska aspekter
Jag har ingenting emot CLs produkter och tjänster.
CL bedöms klara kriteriet.
Brasklapp
Man har inte lyckats öka den underliggande vinsten sedan 2009 fast omsättningen fortsatt växa sakta. En viss press verkar förekomma på marginalerna. EPS växer tack vare återköp.
Colgate-Palmolive får godkänt på 10 kriterier av 12, men med en brasklapp. Detta leder då till ratingen: B.
Slutsats
Med
ratingen B så är min syn på Colgate-Palmolive neutral. Det stora, stora frågetecknet är balansräkningen och därtill finns vissa frågetecken kring hur man kan parera konkurrensen från EVM (Egna VaruMärken). Framtida tillväxt kan också hänga mycket på hur den ekonomiska utvecklingen är i tillväxtsländerna då det synes vara svårt att växa i redan utvecklade länder.
Noteringar kring nuvarande värdering
CL kurs 30/8 2014: 65 usd (Topp 3 år ca 68 usd, botten ca 40 usd)
5-års medel för värdering i form av P/E är 20,7 och P/S 2,9.
PE TTM (Q2 2014)28
PE3 26,2
Direktavkastning 2,3%
Sammanfattningsvideo på Youtube-kanalen - Colgate-Palmolive Analysis
Noteringar kring branschaktörer
Procter & Gamble PE TTM 22,2 Dir.avk. 3,2%
Clorox PE TTM 20,6 Dir.avk. 3,4%
Tankar kring Colgate-Palmolive?
Du analyserar enligt en mall. Kan du reka ngn bok som lär ut mer kring dessa kriterium?
SvaraRaderaHmm ingen specifik. De är ett hopkok av kriterier som jag tycker är viktiga och som jag fått inspiration till från olika håll. Boktipsen här: http://www.spartacusinvest.blogspot.se/search/label/Bokhyllan kan vara en början.
RaderaDe ger mig en översikt i ett bolag med de saker jag tycker är viktigast, samtidigt som det får mig att fokusera på bolaget och kvaliterna/riskerna i bolaget i första hand, inte priset.