torsdag 21 augusti 2014

Sociala medier

Sociala medier börjar bli en lika självklar del av vardagen för många som att läsa dagstidningar till morgonkaffet var det för andra förr. Vi inte bara uppdaterar oss kring vad som hänt utan söker också information och håller kontakten med andra via olika sociala nätverk.

Det finns idag också några riktigt stora bolag som försökt tjäna pengar på denna trend. Marknaden verkar vara så att nätverkseffekter får väldigt stort genomslag. Den som är stor blir större. Man vill vara där alla andra är. Tänk Blocket.se. eBay eller Hemnet.se. Om man vill nå många potentiella köpare. Var ska man lägga ut sin annons. Jo på de sajter som är störst.

En diskussion som förs är dock hur populär en sajt egentligen kan vara över tid. Tröttnar inte användare och går vidare till nya? Visst finns det sådana tendenser om man ser det historiskt sett. Gamla forum, chattprogram et.c. är idag ett minne blott. Det gör det svårt att förutsäga hur framgångsrikt ett bolag, en tjänst, kan bli. Samtidigt verkar användarna för de riktigt stora utav idag bara växa och växa.

Vilka investeringsalternativ finns det då?

Störst får man väl ändock säga är Google. En gigant som har mycket på gång inom sina (server)väggar. Sökmotorstjänst, Google+, Google maps, gmail, Youtube. Ja det fortsätter i all oändlighet. Google har nu 10 år på nacken som noterat bolag. Noteringen skedde 19 augusti 2004 så nästan så jag prickar in 10-års jubileumet precis med detta inlägget.

Google är värderat till ca 403 miljarder usd. Omsätter drygt 60 miljarder usd och vinsten för 2013 landade på 13 miljarder usd.

När vi pratar om medier så kommer kanske Youtube först i tankarna. Enligt Google har Youtube strax över 1000 miljoner aktiva användare. Själv har jag också en Youtube-kanal för denna sajt. Mest för skojs skull och för att testa, men kanske det går att utveckla.

Det går heller inte prata sociala medier på nätet utan att prata om Facebook. Facebook bedöms ha ca 1300 miljoner aktiva användare. Omsatte 2013 7,9 miljarder usd och gjorde en vinst på 1,5 miljarder usd. Värderingen ligger på ca 190 miljarder usd. Facebook har lyckats fördubbla omsättningen vartannat år vilket troligen är anledningen till den till synes väldigt höga värderingen.


Tredje största aktören för sociala medienätverk är Twitter. Twitter noterades förra året och har ca 270 miljoner aktiva användare. Omsättningen för 2013 landade på 700 miljoner usd. Ingen vinst redovisas än och värderingen är på ca 25,7 miljarder usd.

Twitter är (i nuläget i alla fall) riktigt kul. Snabbt medium där det går att följa diverse intressanta tweets.Så kul så jag har t.o.m. passat på att fixa ihop en liten "reklamfilm" för det egna twitter-kontot @Spartacusinvest

Engelskspråkig för varför sätta gränser... ^^ Hur som helst en kul grej och du kan se den nedan.





Fjärde största aktören som är noterad är LinkedIn. LinkedIn noterades 2011 och har ca 190 miljoner aktiva användare. Omsättningen för 2013 landade på 1,5 miljarder usd. Man gjorde en liten vinst på 27 miljoner usd och värderingen ligger på ca 26,8 miljarder usd.

Den femte aktören som finns noterad är Sino Weibo (Ticker: WB). Det är en kinesisk hybrid av Facebook och Twitter. En sida som dominerar den kinesiska marknaden. Weibo betyder microblogg och även om det finns flera microbloggstjänster i Kina så är det ofta WB man menar när man säger Weibo. Weibo har ca 130 miljoner aktiva användare. 2013 omsatte man 188 miljoner usd och man har just nu ett marknadsvärde på ca 4 miljarder usd.

Vilken social medietjänst föredrar du. Vilka är fördelarna/nackdelarna med de olika tjänsterna? Vilken tror du är den relativt bästa/sämsta investeringen?

6 kommentarer:

  1. Haha snyggt där med din reklamfilm!
    Det är spännande med dessa bolag och samtidigt svårt att värdera dem. Men så var det ju även för Google och ingen visste ju hur de skulle komma att tjäna pengar på de saker de gör idag, när de en gång noterades.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Tyckte det kunde vara kul. :)

      Radera
  2. Jag är riktigt imponerad av videon! Hur lyckades du med det? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju Spartacus som är med i videon. =)

      Radera
    2. Tack. Jag är ju efter med så mycket annat så får försöka vara progressiv med något. :)

      Radera
  3. Jag använder Facebook men inte Twitter. Instagram är jag också på då och då. För att prata med mina kinesiska kompisar använder jag WeChat (aka Weixin) vilket fungerar bra. Det är typ som skype/viber och Twitter kombinerat. Jag har också för mig att det går att betala via den samt beställa taxi. När jag kom hem från Kina fick jag fråga "Hur var det utan Youtube, Google och Facebook?". Det går att komma åt dem via VPN, men det var inte särskilt besvärligt då man hade WeChat. Google var det svårt att vara utan; Kinesiska Baidu och Bing kunde verkligen inte riktigt kompensera. Men deras version av Youtube, Youku, är bra och har en massa serier välorganiserat.

    Ville bara i alla fall nämna att WeChat finns och är större än Weibo verkar det som.

    SvaraRadera