onsdag 10 juli 2013

Analys av Nokian Tyres

Jag tar en titt på Nokian Tyres utifrån mina s.k. ratingkriterier. 

Nokian Tyres (Nokian Renkaat på finska) är en däcktillverkare som enligt egna uppgifter är ledande inom Norden och Ryssland på vinterdäck. 



Hakkapeliitta är kanske det mest kända märket i deras produktutbud. Överlag är det fokus på däck till personbilar men man tillverkar och saluför även däck till lastbilar och bussar samt tyngre fordon t.ex. skogsmaskiner. Utöver det så äger man också Vianor som är en däckservicekedja. Hos Vianor kan du t.ex. köpa och byta däck. Vianor säljer även andra däck än just Nokian Tyres egna märken.

Lite grovt så står de nordiska länderna för 1/3 av försäljningen, Ryssland och f.d. Sovjetunionen för 1/3 och Central- och Östeuropa för 1/5.  Resterande står Nordamerika för.

Viktigaste segmentet är personbilsdäck som står för drygt 3/4 av försäljningen. Därefter kommer Vianor. Lastbilsdäck och däck till tyngre fordon står tillsammans för 1/10 av försäljningen.





Large, mid eller smallcap eller motsvarande på någon av de nordiska börserna.

Nokian Tyres (Nokian Renkaat) är noterat på Helsingfors largecap listan.



Ägare

Största ägaren är japanska Bridgestone med ca 19% av aktierna. Bridgestone är världens största däcktillverkare. Därefter finns det en rad institutionella ägare så som pensionsfonder och dylikt. Bridgestone får anses som en ägare med både branschkunnande och det långsiktigt bästa för ögonen för bolaget, men tyvärr når ägarandelen inte riktigt upp till gränsvärdet på minst 20% som jag använder mig utav. Lite småsint kan tyckas men gränsen måste ju dras någonstans.



Ger bolaget och förväntas det ge utdelningar?


Ja utdelningar ges och har getts sedan flera år tillbaka. ända sedan börsnoteringen. Trenden har varit stadigt ökande om man undantar en liten sänkning under finanskrisens 2008 och 2009 då utdelningen sänktes från 2007 års 0,50 euro/aktie till 0,40 euro/aktie. 2012 var utdelningen 1,45 euro/aktie. Det mesta pekar på att man kommer fortsätta med utdelningar.




Utdelningarna har således under den senaste 5-års perioden varit 0,82 euro/aktie i medel. I mina beräkningar utgör fritt kassaflöde över samma period strax över 1 euro/aktie. Vinsten under samma period har i medel varit 1,57 euro/aktie vilket medför att utdelningsandelen varit 52%. Nokian Tyres har en utdelningspolicy som säger att minst 35% av vinsten ska delas ut.



Finns betydande risk för att bolagets verksamhet starkt påverkas av externa faktorer så som råvarupriser, ränteändringar, politiska beslut och börssvängningar?

En viss konjunkturkänslighet finns där som synes av de svagare resultaten 2008 och 2009. Man kan delvis också fundera kring hur bolaget påverkas av råvaruprisers fluktuation då insatsvaror som t.ex. gummi bör vara en kostnadspost. Överlag verkar man dock kunna parera för, alternativt skicka vidare sådana eventuella kostnadsökningar till slutkund.

Bolaget anses därför tillsvidare klara kriteriet.



Är bolaget beroende av innovativ produktutveckling?

Utvecklingskostnader utgör ungefär 1% av omsättningen. Kostnader för reklam och försäljning är dubbelt så stora. Även om däcktillverkare gärna gör reklam kring hur mycket de lägger ned på forskning och utveckling så anser jag inte att bolaget är beroende av innovativ produktutveckling på det sätt som menas med kriteriet. Man kommer sälja däck även om nästa däckmodells-lansering inte blir en super succe.



Visad förmåga att gå med vinst genom hög och lågkonjunktur, eller i alla fall visad förmåga att ge utdelningar under dylika perioder


Ja det lyckas man med även om 2009 var något svagare resultatmässigt. De två sista åren har varit riktigt goda för bolaget då vinsten hamnat en bit över 2  euro/aktie. 2012 var vinsten t.ex. 2,52 euro/aktie.



Vinsten som 5-års medel ligger på 1,57 euro/aktie. 3-års medel är 2,08 euro/aktie.Vinsten som TTM (Q1 2013) är 2,33 euro/aktie.




Räntebärande skulder lägre än eget kapital

Eget kapital är på 1437 milj euro. Totala andelen räntebärande skulder på 365 milj euro. Debt/Equity 0,41 (ÅR 2012). Det finns bara en väldigt liten post goodwill i balansräkningen.



Den finansiella ställningen kan därmed betecknas som mycket stark. Vid årsskiftet 2012/2013 var kassan på 430 miljoner euro vilket motsvarar ca 3,20 euro/aktie.





Avkastnings- och tillväxtskrav


Genom både regn och snö så har Nokian Tyres "rullat på". Rörelsemarginalen har  i medel legat på ca 22% de senaste 5 åren vilket är bland de bättre i branschen. Man har under samma period  i medel klarat av drygt 10% tillväxt av det egna kapitalet årligen. På en 7-års period (2006-2012) har det tredubblats.


ROE har de senaste 5 åren legat på ca 19% i medel. Eget kapital per aktie är 10,89 euro (ÅR 2012). Bolaget bedöms klara avkastningskriteriet.

Utifrån dessa siffror bli min slutsats att Nokian Tyres bör kunna tjäna mellan 2 och 2,50 euro/aktie framöver i medel under de närmsta åren.




Ledningen

Petteri Wallden är styrelseordförande och har suttit med sedan 2005. Kim Gran är VD sedan 2000. Jag har inte funnit anledning att misstro ledningen.




Information tillgängligt

Ja det är tillfredsställande och man kan i Sverige både besöka Vianor som köpa bolagets produkter. Bolaget uppnår kriteriet.



Marknadsmakt och marknadssituation

Efterfrågan på däck förväntas finnas i många, många år än (såvida vi inte får se hoovrande/flygande bilar snart som i sci-fi filmerna). Branschen som sådan får väl också anses som lite tråkig utan incitament till att skapa sensationella nyhetsrubriker som kan distrahera en investerare.

Branschen som helhet förväntas globalt ha en tillväxt om ca 7% per år. Vinterdäcks-segmentet t.o.m. något över det. Sett från Nokian Tyres perspektiv så är förväntad efterfrågetillväxt som störst i Ryssland där efterfrågan på däck, inte minst vinterdäck, beräknas vara ca 10% per år. I de nordiska länderna är den mer beskedliga 2%. Resten av Europa bör se ut som Norden men med en något starkare tillväxt just för vinterdäck.

Även om Nokian Tyres verkar ha sin nisch och en relativt stark position som leverantör av premiumdäck på sina hemmamarknader så vågar jag dock inte sträcka mig så långt som att påstå att det är någon självklar vallgrav.

Makrotrenden har varit gynnsam för många däcktillverkare men konkurrensen verkar på sina håll ändå vara ganska hård. Inte bara i ett Europa i lågkonjunktur utan också på andra håll i världen. Nokian Tyres har visat sig förmögen att växa under rådande omständigheter men jag vill inte sträcka mig till att säga att man har marknads- eller prissättningsmakt.

Det finns också ett beroende till fordonsindustrin även om det är (liksom t.ex. hjulfjädring) är av en annan karaktär än nyproduktion. Däck, liksom andra slitdelar, på ett fordon behöver ju bytas då och då. Skulle makrotrenden gå mot färre personbilar på vår jord bör det slå mot däcktillverkare så som Nokian Tyres. Nu har ju inte så varit fallet än, tvärtom, men man måste ju ändå ställa sig frågan hur länge antalet personbilar kan öka i strid takt. Även om de gör det vad säger att inte de indiska och kinesiska däcktillverkare konkurrerar ut europeiska med hjälp av lägre priser? Redan nu så har t.ex. ett indiskt bolag köpt upp ett amerikanskt-europeisk aktör för att få åtkomst till de marknaderna. Min spontana tanke är att jag tror vi kommer få se mer av konsolideringar i branschen framöver.

Jag låter inte bolaget klara kriteriet i nuläget.




Etiska aspekter

Ja det är ok med däck.Dubbade som odubbade.


Brasklapp

Brasklapp i enlighet med slutsatserna här: Däck och däcktillverkare


Nokian Tyres får godkänt på 10 kriterier av 12, men med en brasklapp. Detta leder då till ratingen: B.


Slutsats

Med ratingen B så är min syn på bolaget neutral.  Nokian Tyres åker upp på bevakningslistan. Frågetecken är framförallt marknadssituationen, men  Nokian Tyres är i alla fall så pass intressant att jag avser ha fortsatt koll på boalget. Ett bolag med en förhållandevis stabil historik, tillväxt och en stark balansräkning är svårt att ignorera.




Noteringar kring nuvarande värdering

Nokian Tyres kurs 10/7 2013: 33 euro (Topp 3 år ca 37 euro, botten ca 22 euro)


PE TTM (Q1 13) 14,2
PE (2012) 13,1
PE3 15,9

Direktavkastning 4,4% 




Vad är din syn på Nokian Tyres?

13 kommentarer:

  1. Roligt att se fler gjorda analyser på Nokian!

    Bolaget är i många avseenden en liten och nischad aktör inom en stor bransch. Nischningen mot säkra vinterdäck kan i många avseenden vara en nackdel men också utgöra en fördel. Av rent logiska klimatskäl så blir potentiella expansioner till kontinenter som Afrika ett näst ogenomträngligt hinder. Samtidigt får bolaget en stor genomslagskraft i länder där efterfrågan på vinterdäck inte bara är hög på grund utav klimatskäll utan även enligt lag är ett måste. Jag finner därför bolagets positionering som mycket fördelaktig även om den inte leder till att bolaget direkt kan konkurrera på alla plan med giganter som tex Michelin. Fortsätter bolaget att fokusera på sin nischningen så är jag dock ganska säker på att vi kommer se fin tillväxtutveckling för bolaget framöver. Lägre priser från konkurrenter kan ställa till det en del för bolaget men att sno betydande marknadsandelar från Nokian finner jag mindre troligt. Även om det är en köp-slit-släng bransch (låg emotionellt) som bolaget verkar inom så är deras produkter av rena säkerhetsskäll (hög emotionellt) premierade. Lägre priser brukar förknippas med lägre kvalitet vilket jag tror att många konsumenter inte vill tumma på, varav pris inte rätt sätt att konkurrera ut Nokian med.
    Det intressanta med expansionen från Kina/Indien är att Nokian möjligen kan vara en uppköpskandidat framöver?

    /Analysakademin

    SvaraRadera
  2. Jag såg att Skagen fonder gick in i Apollo tyres i mars tror jag http://www.4-traders.com/APOLLO-TYRES-LIMITED-9058904/financials/ .
    Apollo har fallit stenhårt sen dess pga vad jag uppfattat förvärvet av cooper tire http://www.4-traders.com/COOPER-TIRE-RUBBER-CO-12203/financials/
    Båda bolagen ser bra ut på 4-traders dock misstänker jag apollos skuldsättning kommer bli lite för hög efter förvärvet. Är själv på semester och har inte hunnit gräva i det men kanske kan vara intressant om inte annat för få koll på nokians konkurrenter. Tyvärr nämnde inte Skagen något om det i portföljrapporten för juni vilket var lite märkligt då det borde vart deras största förlorare. H/Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, tack för det. Ser nu att Skagen Kon-Tiki gick in i Apollo. Värderingen då verkar ha varit ca P/E TTM 7, men som du säger har kursen sjunkit efter meddelandet om förvärvet av Cooper. Ska kika runt lite mer kring Apollo. :)

      Radera
  3. Tack för tipset! Jag har passat på att inkludera dina analyser i sammanställningen ovan (Analyser i bokstavsordning).

    Det du nämner låter rimligt. Kollar man igenom några årsredovisningar ser det nästan ut som många av aktörerna är i mångt och mycket nischade mot om det så må vara vinterdäck, däck till nybilsproduktion eller till jordbruksmaskiner o.s.v.

    Ett helt klart intressant bolag. Jag ska försöka läsa på mer om branschen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för du inkluderat mina analyser Spartacus!

      Bolaget tåls precis som du säger att läsas på mer om då det uppfyller många av de krav vi bör ställa på våra investeringsobjekt. Ska bli intressant att följa bolaget framöver.

      /Analysakademin

      Radera
  4. Får nog gå mot strömmen och vara negativ till Nokian Tyres, även om det i och för sig är ett mycket bättre bolag än Nokia :-)

    Om man ska tro Morningstar så är det en branch där det är svårt att rulla förbi sina konkurrenter... Se kommentaren till Michelin nedan, och jag undrar om inte samma sak gäller för Nokian? I och för sig kanske de är mer nischade och "immuna" på något sätt, jfr med det som analysakademin är inne på ovan.

    Sen beror det på hur mycket vikt man ska fästa vid bestående konkurrensfördelar, men jag skulle nog vara lite försiktig med ett inköp. I alla fall om man kör köp och behåll.

    "The global tire industry does not have much traction with investors, and Michelin is no exception. Competitive pressures offset scale, product innovation, and efforts to improve product mix, as evidenced by the three industry leaders' inability to generate economic profits above their cost of capital. Aggressive capacity expansion plans and new competitors entering the market will exacerbate pricing pressure."

    Mvh
    Gustav

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara bra med blandad input Gustav! :) Det kan vara så att Nokian haft en fördelaktig utveckling mycket tack vare en mycket fördelaktig utveckling i däckefterfrågan i Ryssland. Hur länge kan den trenden fortsätta? Kan ju bli som Indien som haft en mycket stark tillväxt men som nu verkar stagnera vilket leder till att t.ex. Apollo Tyres vill expandera på annat håll. Överlag verkar det som om hårdnande konkurrens råder på många håll i världen vad det gäller däcktillverkning, men jag ska fortsätta läsa några årsredovisningar till... Just nu ser det dock ut som om lösningen för alla däcktillverkare då deras hemmamarknader stagnerar är att försöka expandera på andra (varandras) marknader. Det bör ju leda till en tuffare situation. Å andra sidan verkar det också avspegla sig i värderingen på många däcktillverkare. Något som kan förklara Skagens intresse i t.ex. Apollo Tyres.

      Radera
    2. Dom säger ju att det är endast döda fiskar som följer strömmen så du kanske gör rätt i att inte hålla med :)

      Det ligger nog generellt något i det Morningstar skriver om däckbranschen men skulle inte ovanstående argument kunna appliceras på nästan vilken bransch som helst?
      Personligen gillar jag branschen då återköpsfrekvensen hos konsumenterna oftast är mycket hög, vilket leder till ökad kundlojalitet. Samtidigt som däckbranschen inte utstår någon konkurrens från substitut (om vi bortser från att åka tåg osv). Tillsammans med de jag nämnt tidigare så är jag i motsatts till dig inte allt för skeptisk till framtiden. Men självfallet är köp och behåll inte lika med köp-glöm och behåll vilket gäller för alla branscher. Varav man ständigt måste omvärdera dagsläget och framtidsutsikterna.

      /Analysakademin

      Radera
  5. är inte japanska däcktillverkaren Bridgestone majoritets ägare till Nokian och är det en för/nackdel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer. Tack för korrigeringen. Det missade jag när jag tog en snabbtitt. Konstigt att de inte skriver ut alla i den ägarlista man kan ladda ned. T.o.m. Ingvar Kamprad finns med, men inte Bridgestone... I mina ögon är en större ägare positiv om ägaren bedöms ha det långsiktigt bästa för bolaget i åtanke.

      Radera
    2. Det hade jag med missat av samma orsak. Bidrager här med källa: http://www.nokiantyres.com/flagging-notifications

      /Analysakademin

      Radera
  6. Bridgestone äger en stor kaka! Jag tror att det är till en bra fördel. Bridgestone har haft svårt att upprepa sin succe på vintersidan sedan blizzak tiden. Därav säkrar man inkomster på detta sätt. Glöm ej heller att om man via ryssland skulle lyckas sälja ut mot asien sidan, ja då är succen ett faktum! Kim Gran går alltid att lita på! En otroligt stark ledare. Besökte ryssland fabriken när den invigdes. Oron var stor då i Sverige! Och även Finland. Vill man köpa nokian om det står made in russia på den? Dock anser jag att man lägger in alldeles för lite kraft i nybilsförsäljningen. Där måste man bli starkare. Även flera stora däckkedjor och däckåterförsäljare har blivit lite anti nokian pga den egen öppnade däckkedjan. Det går lite si och så på vissa verkstäder. Vet ni vad hakkapeliita står för? Finland var ett fattigt land under krigstiden. Man använde ispinnar som vapen! Där av hakkaapäälle suomen poika! =) Ni kanske har hört den skrikas ut på hockeymatcher? Typ Hacka på finska pojkar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för input och kommentar minna! :)

      Radera