Sydkoreanska Krafton, som står bakom det framgångsrika spelet PUBG, kommer noteras framöver. Från början hette bolaget Bluehole men 2018 omorganiserades det hela i och med framgångarna med PUBG
2020 genererade Krafton ca 1500 milj usd i intäkter med väldigt hälsosamma marginaler vilket resulterade i ca 700 milj usd i rörelseresultat.
PUBG har sålt i över 70 miljoner exemplar och lanserades 2017.
I systertiteln PUBG Mobile, som är ett free to play spel, har spelare spenderat 5 miljarder usd i spelet sedan lansering. 2,7 miljarder av dessa bara under 2020. Kikar vi på Q1 2021 så har spelare redan spenderat 700 milj usd. Spelet har laddats ned i 1 miljard exemplar, utanför Kina. När man ser dylika siffror förstår man kraften i intjäningen och vilka kassakor sådana här saker kan vara.
Grundaren Chang Byung-gyu äger 16,4 % av bolaget och Tencent äger 15,5 %. Man avser erbjuda ca 20 % av bolaget i en IPO som kommer inbringa ca 5 miljarder usd till Kraton. Varmed det ger ett preliminärt värde om 25 miljarder usd. Ett av Sydkoreas största noteringar med andra ord.
Som synes är en preliminär prislapp ca 17 gånger 2020 års försäljning.
Tencent är som ett gigantiskt investmentbolag med ett finger med i stora delar av spelsektorn. Tillväxtstakten är ca 25-30 % historiskt. Som jag skrev vid Q1-rapporten så tycket jag värderingen på Tencent är helt ok med en bedömd forward PE på ca 25. Man får dock tänka på att väga in relaterade risker så man håller ”Kina-exponeringen” på en lagom nivå.
Ett annat bolag som jag nu i dagarna tagit en s.k. initial bevakningspost i är Kambi. Det uppvisar också en imponerande tillväxt och liknande värderingsmultiplar enligt mina servettkalkyler. Dock är det mer utav ”Amerika-exponering”där.
Några tankar om Krafton, PUBG eller Tencent?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar