(Inlägget är ett sponsrat inlägg.)
Intresset för börsen bland svenska e-handlare är större än någonsin. Under våren har nätbutiker som Linas Matkasse, RugVista, Desenio och Pierce tagit steget in i finrummet. De senaste tre åren har vi sett fler aktörer som CDON, Boozt och Lyko Group göra IPO.
Att det är ett väldigt stort intresse för e-handel just nu är kanske inte så konstigt. Covid-19 har blivit till en vinstlott för många nätbutiker. De flesta har tillbringat mer tid hemma och kanske velat ”unna sig” något extra. När vanlig shopping inte längre är lämplig på grund av smittläget finns allt ändå på nätet. Många har också fått pengar över också när det blivit mindre av krog, restaurang, resor och andra nöjen.
Men jag tror egentligen att Corona varit en katalysator, inte själva drivkraften. Intresset för e-handel har tilltagit genom åren. Vi är snart 100% uppkopplade och dessutom i hög grad ”Internet-litterata”, ofta till och med en bra bit upp över pensionsåldern.
Allt fler handlar på nätet och vi lär fortsätta konsumera. Många som provat på att handla på nätet fortsätter att göra det. Barriären har besegrats. Det är inte så farligt. Många av oss skrattar åt tanken att det ens skulle finnas en risk involverad. Eller är allt detta bara en hysterisk trend som leder till en bubbla? Blir dessa bolag vår tids Boo? Det finns förvisso en tendens att när börsen går bra slinker allt fler bolag av dålig kvalitet med in.
Ändå tror inte det nödvändigtvis är så med dessa nya aktörer, möjligen med vissa undantag. De flesta av nykomlingarna växer så det knakar och går dessutom med vinst.
Är e-handel ett investeringscase? Man måste givetvis titta närmare på varje bolag då alla inte kan dras över en kam. Generellt sett är de flesta långt ifrån några förhoppningsbolag.
Några exempel.
Desenio som säljer posters online omsatte nästan en miljard kronor förra året och hade en tillväxt på mer än 60 procent. EBITA låg på drygt 27 %.
Mattförsäljaren RugVista hade ungefär hälften så stor omsättning och hälften så stor tillväxt. Ändå: 30% är bra. Rörelseresultatet var över 104 miljoner förra året.
Linas Matkasse hör till LMK Group. Även här pratar vi om en rejäl omsättning på en bra bit över en miljard. Lite tunnare omsättning på cirka 12 procent, men OK.
Får kanske återkomma till detta vid ett senare tillfälle – kanske efter att några kvartalsrapporter trillat in.
Samtidigt finns definitivt ingen anledning att kasta sig hals överhuvud över dessa nya aktier. FoMo ska vi alltid undvika. Vi måste också vara noga med riskerna.
En artikel om e-handel och SEO avslöjade att det är långt ifrån alla nätbutiker som är särskilt kunniga på sökmotoroptimering. Det kan anses vara en allt för teknisk kommentar, men det är faktiskt rätt så avgörande för hur en e-handel lyckas skapa långsiktigt värde.
Google är den främsta inkörsporten för många framgångsrika e-butiker och att synas där ger betydligt högre chanser till en långsiktigt god marginal än genom att lägga pengar på annonser. Att inte utnyttja denna kanal innebär missade möjligheter.
Ett annat bekymmer som kan finnas med e-butiker är bristen på vallgrav. Man skapar givetvis inte ett nytt CDON, Zalando eller Amazon över en natt. Men butiker som mest säljer posters eller mattor kan ha större risk att någon förr eller senare tar marknadsandelar med i princip samma affärsidé.
Vad är dina tankar om alla e-handelsbolag som börsnoteras?
Allting som luktar E-handel kommer nog inte flyga lika bra framöver som det gjort tidigare. "Branchen" mognar och konkurrensen kommer hårdna. Gäller att lästa prospekten med ännu mer kritiska ögon och kanske välja att stå vid sidlinjen på en hel del av E-handels IPO'erna som kommer.
SvaraRaderaNej det skadar nog aldrig att vara "picky". Tack för input Bjäre Tradern. :)
Radera