Det är den tid på året då bokslutsrapporter fullkomligt väller in. Man får skumma igenom dem några i taget och göra minnesnoteringar. Turen har kommit till finska Kone.
Kones försäljning ökade med 10% under 2013 jämfört med 2012 och även orderingången var god.
Rörelseresultatet ökade med 15% och rörelsemarginalen landade på 13,8% (13,2). Bolaget hänvisar förbättringen till ökad försäljning av ny utrustning i Asien, främst Kina. Man kan säga att Kone är välpositionerad i trenden av ökad urbanisering i Kina.
Vinsten landade på 1,36 euro/aktie (1,17) och styrelsen föreslår en utdelning på 1 euro/aktie.
Kone rankas väldigt högt enligt mina ratingkriterier och jag började bevaka bolaget 2012. Tyvärr har prislappen varit allt annat än attraktiv.
Tittar jag tillbaka på mina gamla noteringar så värderades Kone vid förra bokslutet till PE TTM 27,2 och med en direktavkastning på 2,7%.
Nu är kursen ca 31,70 euro (man har genomfört en split) och värderingen blir således PE TTM 23,3 och direktavkastningen är 3,2%.
Kone har visat sig växa in mer och mer i sin värdering. Vinsterna har ökat och kursen likaså (om än måttligare än vinsten). Det är också ett av dilemmana av att sälja högt värderade bolag bara p.g.a. att de är högt värderade. Någon korrektion behöver inte ske i närtid utan det kan visa sig att bolaget mycket riktigt (så som den ökända Mr Market tror) utvecklas väldigt väl.
Man kan också vända på frågan. Hur länge ska man stå och vänta på att köpa ett bolag som man bedömer är högkvalitativt?
Nu återfinns även Kone i Industrivärdens portfölj. Även om prisslappen som Industrivärden betalade för en andel i bolaget verkar vara väl högt så är det för tidigt att säga huruvida det blir en bra affär eller ej.
Framtiden är som alltid svår att spå och det finns egentligen två sätt att minimera risker, betala ett lågt pris och köpa kvalitet. I den bästa av världar så kan man slå två flugor i en smäll och kombinera de båda. Ofta får man välja (leta bolag med till synes låg värdering eller satsa på bolag med bedömd hög kvalitet).
Vilken strategi anser du är enklast? Vad har du för tankar om Kone?
Jeg synes det er svært, specielt lige for tiden, at finde ud af om noget kan fås til en god pris. Ved nuværende leje har Kone jo ikke flyttet sig kursmæssigt i et år (hvis man ser bort fra udsving). Jeg har også selv overvejet Kone længe, specielt fordi det virker til at være et firma med god kvalitet. Det er lidt spørgsmålet om: "A wonderful company for a fair price or a fair company for a wonderful price". Hvis man antager at Kone kan blive ved med at forbedre resultatet med 8-10% om året er en p/e på 23 jo ikke urimeligt. Det der er mere interessant er om de kan blive ved med at øge deres udbytte.
SvaraRaderaJa kvalitet brukar ju kosta. Framtiden är svår att spå, inte minst inom byggbranschen, men en stor del av intjäningen kommer ju från servicesidan också. Historiken är väldigt imponerande, men å andra sidan har ju hela 2000-talet varet en enda stor byggboom i Kina vilket gynnat Kone. Hur länge varar den? Ja lätt är det inte. :) Eller så får man bara fokusera på det man vet, finansiell styrka osv.
RaderaKone är ett sånt bolag som (antagligen) aldrig blir riktigt billigt. Liksom H&M, Getinge, Coca Cola CO mfl... Köp vid dippar /Chris
SvaraRaderaJa HM och Coca Cola kan jag ju tänka mig köpa vid relativt höga PE-tal (20) också.
RaderaJag älskar kvalitativa bolag men har psykiskt väldigt svårt att köpa något för över P/E 20 om det inte har en helt fenomenal historisk tillväxt, framtidsutsikter att kunna fortsätta detta i en stabil bransch (tex. väldigt starkt varumärke och fler andra positiva indikationer). Att de växer in i en värdering förhindrar tyvvär inte att avkastningen är noll fram tills värderingen är rimlig, och då kan man argumentera emot att P/E talet kanske är konstant (vilket alltså ger en konstant övervärdering, något jag tycker mig se hos många stora kvalitativa bolag idag), men då börjar man närma sig greater fool theory och denna konstanta övervärderingen ger stor fallhöjd neråt om saker börjar gå snett. Med det sagt så finns det såklart tillfällen där även Buffet har betalat lite högre multiplar på företag, men det gäller att det inte är för hög fallhöjd i värderingen, och låg verksamhetsrisk samt hög investeringskvalitet blir då ett krav vid högre värdering.
SvaraRaderaMed detta sagt kan ju en utdelningstillväxt på 10% eller mer över många år vara helt fantastiskt för avkastningen i denna typ av bolag.
Ja och det svåra i detta är ofta att det är svåra frågor att besvara, framtids utsikter, starka varumärken etc ligger ju mycket i betraktarens öga.
RaderaBuffetts IBM köp tycker jag t.ex. är intressant att diskutera. Vad ser han i det bolaget (hög kvaltiet eller låg värdering eller både och?) och inte minst. Efter köp så sjönk ju värderingen ännu mer, men han har inte passat på att köpa mer. Varför inte? Samma med t.ex. POSCO. Värderingen är ju densamma nu som då han först köpte. Varför vill han inte köpa mer?
Det är ett dilemma, vissa välskötta bolag tycks aldrig bli billiga. Visst man kan vänta till nästa stora börsfall eller att bolaget hamnar i blåsväder, men man kan få vänta länge på köpläget och under tiden gå miste om avkastning. Tror det beror på vilken investeringshorisont man har, är man riktigt långsiktig +20 år är jag övertygad om att köp i bolag som Coca Cola, McDonalds, Walmart m.fl. med en stabil utdelningstillväxt kring 10 % blir bra investeringar. Passar man även på att under tiden snitta ner sig när tillfälle ges och återinvesterar utdelningar blir det ännu trevligare.
SvaraRaderaHar man dock en investeringshorisont på bara några år, då är det knivigare.. även om man skulle köpa kvalitetsbolag som Walmart och McDonalds som är rimligt värderade i dagsläget.
Ja och där i ligger nog mycket. Själv har jag tre amerikanska innehav, BRK, KO och WMT. Jag misstänker starkt att om jag skulle enbart köpa i något av dem varje månad oavsett börsklimat under 15 års tid så blir det en riktig fin avkastning till slut, men istället vill man ju gärna "optimera" och leta ännu bättre köptillfällen i ännu bättre bolag. Här i ligger väl den största fällan.
RaderaKone är ett riktigt skitföretag. Den slutsatsen drar jag efter att ha följt ett par hissbyggen på nära håll. Maken till inkompetent och slarvig installationspersonal var det länge sen jag skådade. Efter att Kone godkänt sin egen installation dröjde det inte länge innan vi fastnade i hissarna varje dag. När det blev min tur att fastna upptäckte jag till min fasa att nödtelefonen inte var helt enkel att använda. En pensionär hade inte listat ut hur det skulle gå till. En timme fick jag vänta innan servicebilen anlände till centrala Göteborg, tydligen hade de inte gps och jag fick guida fram bilen efter att ha googlat fram numret till larmcentralen för något nr fanns ju inte i hissen. Goda vinster kan inte långsiktigt upprätthållas med så låg service- och kvalitetsnivå.
SvaraRadera