Coca Cola rapporterade här om dagen. Rapporten utgjorde ingen glädjeläsning för den som sökte tillväxt. Tvärt om. Omsättningen och vinsten sjönk. Siffrorna låg mer på 2011 års nivåer.
Vinsten landade på 1, 90 usd/aktie (1,97) och det var väl främst inom kolsyrade drycker på sin hemmamarknad, USA och Mexico, som man såg en minskning av försäljning. Andra delar av verksamheten som t.ex. sportdrycker och juice går bättre, men det kompenserar inte riktigt.
Det här ska nu Coca Cola försöka åtgärda bl.a. via ökad satsning på marknadsföring.
Vinsten landade på 1, 90 usd/aktie (1,97) och det var väl främst inom kolsyrade drycker på sin hemmamarknad, USA och Mexico, som man såg en minskning av försäljning. Andra delar av verksamheten som t.ex. sportdrycker och juice går bättre, men det kompenserar inte riktigt.
Det här ska nu Coca Cola försöka åtgärda bl.a. via ökad satsning på marknadsföring.
2011 genomfördes en lyckad marknadsföringskampanj i Australien "Share a Coke". Samma kampanj, med namntryck på flaskorna, provade man bl.a. här i Norden för inte så länge sedan. Även här lyckades den satsningen öka försäljningen av Coca Cola. Det verkar bli så att man lanserar en liknande marknadsföringskampanj på fler geografiska marknader nu i år.
"Markets that have launched Share a Coke have experienced increased household penetration, higher immediate consumption volume and improved brand love scores as a direct result of this campaign. This is the kind of marketing that we love to invest in and we look forward to again sharing a Coke with millions of consumers around the world this year."
Eller som de sammanfattar det hela med.
"We are in a business where great marketing works."
"Markets that have launched Share a Coke have experienced increased household penetration, higher immediate consumption volume and improved brand love scores as a direct result of this campaign. This is the kind of marketing that we love to invest in and we look forward to again sharing a Coke with millions of consumers around the world this year."
Eller som de sammanfattar det hela med.
"We are in a business where great marketing works."
Coca Cola har även köpt in sig i Green Mountain Coffee Roasters (Ticker: GMCR). Förhoppningen verkar vara att tillsammans med dem kunna utveckla och marknadsföra kapselmaskiner för kylda drycker, för hemmabruk. Liknande köp har gjorts tidigare i mindre nyare bolag som verkar ha potential bl.a. Zico och Honest Tea.
Coca Colas kurs just nu är ca 37,50 usd. Det motsvarar en PE TTM på 19,7.
Vad tror du om Coca Colas förutsättningar att öka sin försäljning? Vad det gäller kolsyrade drycker? Vad det gäller andra sorters drycker?
Edit: Höjd utdelning till 1,22 usd/aktie (1,12)
Coca Colas kurs just nu är ca 37,50 usd. Det motsvarar en PE TTM på 19,7.
Vad tror du om Coca Colas förutsättningar att öka sin försäljning? Vad det gäller kolsyrade drycker? Vad det gäller andra sorters drycker?
Edit: Höjd utdelning till 1,22 usd/aktie (1,12)
Jag tycker Coca Cola skall börja tillverka / sälja snacks (som Pepsi), flingor och allt möjligt (som Nestle).
SvaraRaderaJag tror att läskförsäljningen kommer att sjunka i Euroa/Nord Amerika och öka i Asien/Afrika
Har varit lite sugen på att köpa in mig i KO men har kännt en viss oro, finns många olika märke av kolsyrade drycker, alla kedjor har egna kolsyrade märken mycket billigare. Frågan är hur stark mäket är? är det värd den merkostnaden?. Känns som att KO behöver komma med något nytt faktiskt men det får framtiden visa :)
SvaraRaderaJag tror att varumärket är vansinnigt starkt. Däremot tror jag att marknaden i västvärlden är skapligt mättad på sockrade drycker. Jag tror att Asien har fortfarande en rätt stor tillväxtpotential men deras hemmamarknad USA kommer nog ligga och tugga kring nuvarande nivåer.
SvaraRaderaDäremot tror jag fortfarande på bolaget. Det finns gott om närbesläktade produkter där deras marknadsföringskunskaper och logistiknätverk kan göra underverk. "Hälsodrycker" med t.ex stevia som sötningsmedel bör kunna växa ordentligt i väst.
Men ja, allt det är här ju makrospekulationer som jag som privatperson drar till med. Men kontentan är väl att de har lyckats tjäna satans med pengar under större delen av 1900-talet och jag tror att de kommer fortsätta med att aggresivt marknadsföra sina produkter och få ett övertag på marknanden. Sen om deras primära produkt kommer vara sockersirap, stevia eller för den delen någon kosttillskotts-aktig dryck.. Det har jag ingen aning om...
Förövrigt, alla USA-baserade "dividend"-bloggar formligen sprutar ur sig inlägg om KO och utdelningsökning på 8.6% :)
SvaraRaderaEnligt en trovärdig källa här i Norge hade KO en tillväxt i Norge på ca 1-2% året innan man införde "Share a Coke" och ca 10% försäljningstillväxt efter tilltaget. Imponerande!
SvaraRadera