Några minnesnoteringar.
SCAs Bokslutsrapport där bolaget redovisar en vinst på 7,90 kr/aktie (7,06)
Utdelningen föreslås höjas till 4,75 kr/aktie (4,50). Det jag noterar är främst att marginalerna numera är bättre än de var tidigare. Årets rörelsemarginal hamnade på ca 11% att jämföra med de brukliga 7-8%. SCA har omvandlat sig, i enlighet med sin nya klassificering, till ett mer renodlat hygienbolag. Dock har omvandlingen inte slagit ut i mycket högre vinster än.
Balansräkningen ser ut som innan. Inga dramatiska förändringar där. Goodwill utgör ca 20% av det egna kapitalet som i år landade på ca 85 kr/aktie. ROE är således ca 9%.
Kursen i skrivande stund är 182 kr vilket då motsvarar PE TTM om 23 och en direktavkastning på 2,6%.
Det är ju inte precis som om jag dregglar över möjligheten att köpa nu. SCA har mycket mer att bevisa för att växa in i den nuvarande värderingen.
Telias Bokslutsrapport kan sammanfattas med minskad omsättning och vinst men förslag på ökad utdelning.
Vinsten landade på 3,46 kr/aktie (4,59) och utdelningen föreslogs med 3 kr/aktie (2,85). Trots investeringar så växer inte bolaget. Jag har tidigare varit inne på det telekombolagens dilemma här: Telekombolag
"Vilka behov finns det för investeringar framöver och kommer man klara av
att ta ut de kostnaderna mot konsumenterna när prispressen eventuellt
ökar, inte bara mellan operatörer men också med nya bolag och
applikationer som blandar sig i konkurrensen?"
Trots detta passade jag på att köpa några TeliaSonera aktier när Uzbekistan-skandalen var på tapeten. Det är också vid sådana tillfällen jag tror det är lämpligt att eventuellt fylla på med fler. TeliaSonera är hyfsad stabil men utan egentlig tillväxt. Då är det extra viktigt att få ett bra pris.
Lastbilstillverkaren Scania kan också vara intressant att nämna. Vinsten sjönk till 7,75 kr/aktie (8,31) och utdelningen föreslogs sänkas till 4 kr/aktie (4,74).
Här har utdelningssänkningen lett till ett ramaskri bland t.ex. Aktiespararna.
Ägaruppror mot Scanias sänkning
"Aktiespararna ser utdelningssänkningen som ett klassiskt sätt att svälta ut minoriteten."
"Detta kommer som ett brev på posten efter allt annat. Det finns ingen finansiell bakgrund till att sänka utdelningen", säger Carl Rosén.
Scanias ledning och Aktiespararna har ju legat i luven på varandra ett tag nu. Visst finns det ett dilemma när någon sitter på röststarka aktier och styr bolaget medan någon annan sitter med relativt mer kapital satsat. Intressekonflikter kan uppstå. Det räcker ju inte att ett bolag anses som välskött. Man ska ju helst ha samma syn på hur vinster ska användas som ledningen också. Alternativt i alla fall ha förtroende för att vinsterna används på bästa sätt. Här har det nog uppstått en konflikt mellan intresseorganisationen Aktiespararna och Scanias huvudägare. De delar inte syn.
Billigaste aktieslaget är A-aktierna. De kostar just nu 124 kr styck. Vilket motsvarar en direktavkastning på 3,2%. PE TTM 16 och PE5 15,3.
Låt oss även ta en titt på Investors flaggskepp. Atlas Copco. Rubriken på deras bokslut kan sägas vara Stabil efterfrågan från industrin, gruvutrustning fortsatt svag.
Man redovisar minskade orderingångar (-10%), intäkter (-7%) och rörelseresultat (-11%) i jämförelse med förra året. Rörelsemarginalerna faller dock inte så pass som man kan befara. Ibland kan ju minskad omsättning slå väldigt starkt mot rörelsemarginalerna i konjunkturkänsliga bolag. Här har vi dock Atlas Copcos styrka som använder sig av underleverantörer i väldigt hög grad istället för att själva sköta allt. Man får då en helt annat förmåga att anpassa sig i nedgångstider. Till skillnad från t.ex. Sandvikens affärsmodell. Om Sandviken vill ta efter Atlas Copcos affärsmodell (vilket inte är säkert ) så är det ett gediget förändringsarbete som krävs.
Vinsten per aktie landade på 9,95 kr (11,45). Utdelningen föreslås bibehållas på 5,50 kr/aktie (5,50).
Det motsvarar med dagens kurs på ca 161 kr en direktavkastning på 3,4%. PE TTM 16,2 och PE5 17,8.
Atlas Copco är i mitt tycke intressant som bolag men värderingen lockar inte direkt till köp i nuläget. Mr Market är fullt medveten om bolagets kvaliteer.
Tankar och synpunkter på SCA, Telia, Scania och Atlas Copco?
Alla i grunden fina bolag, men nuvarande värdering avskräcker tyvärr.
SvaraRaderaÄr man inte rädd för cykliska aktier och söker liknande stabila bolag så lönar det sig att titta på Audi och Porsche som säljs till löjligt låga P/E tal och där åtmonstone den senare sitter på en stor kassa med pengar.
Gällande teleoperatörer så skulle jag vända blickarna mot den afrikanska kontinenten. Finns redan idagsläget fler mobiler i Afrika än i Nordamerika och det lär inte minska. Dessutom relativt enkelt att etablera infrastruktur för mobiltelefoni jfr. med tex gruvdrift, olkeborrning och annat som kan locka på kontinenten.
Trevlig helg,
P.
Tack för tipsen. "Tysk" fordonsindustrin har verkligen gjort en turn around och har både 2012 och 2013 rapporterat rekordvinster efter sina effektiviseringsåtgärder så vitt jag vet. Jag har dock svårt att bedöma hur uthålliga de är. Audi, Porsche, Volkswagen m.fl. kan vara intressanta. Jag tycker dock inte det är helt lätt att reda ut allt korsägande. Porsche äger väl halva Volkswagen så där får man ju en mycket bred exponering eftersom Volkswagen i sin tur äger Audi, MAN, Scania m.fl. Men går det verkligen köpa vanliga Porsche aktier? Har för mig bara preffarna finns för oss vanliga "dödliga". Kan minnas fel...
Radera