torsdag 3 november 2022

BMW Q3 2022

Omsättningen ökade med 35 % och rörelseresultatet med 28 % och rörelsemarginalen landar in på fina 9,9 %. (10,5). BMW håller som tidigare påpekats fina nivåer för en biltillverkare. Förra kvartalet höll man t.ex. 10,1 % så stabilt och bra.

Volkswagen som är en mer bread and butter bolag presterar t.ex. 6 % (4,6) och presterar på topp och leverar också just nu bra siffror (Volkswagen har också draghjälp i försäljningen av förvärvade Navistar)

I antal personbilar så levererade BMW 588.000 (593.000) en minskning med en dryg procent medan produktionsvolymen steg med ca 15 % till ca 613.000 (535.000) personbilar. Flaskhalsar verkar ma.o. ha släppt en del. På bilmarknaden totalt så pekar BMW på att bilförsäljning antalsmässigt gått ned globalt under 2022. Nybilsregistreringar är 7 % färre i år än förra och där sticker bl.a. USA och Europa ut. Dock verkar det som om kunderna, än så länge kan tänka sig betala för sina fordon för volymtapp tas igen med omsättningsökning.

En annan intressant notering är att BMW och Mini lyfte sin elbilsförsäljning med lite mer än det dubbla under Q1-3. Ca 16 % av sålda fordon är nu elbilar.



Bolaget har startat ett återköpsprogram. Nuvarande återköp beräknas pågå mellan juli i år till december 2023. Kvartalet innehöll ca en halv miljard euro i återköp.

BMW, liksom de flesta andra fordonstillverkare, är ju mycket av finansiella bolag också. Nästan ingen äger ju sin nya BMW i dessa tider. Den är antingen låne-finansierad eller leasad. Bra då att ha ett litet öga på den finansiella situationen. Bolaget uppger att man tog upp obligationslån under Q1-3 på a 4,4 miljarder euro. Så obligationsmarknaden verkar inte vara stängd i alla fall.

Angående de finansiella resultatet så skriver man:

”In contrast to the previous year, increased credit risk provisions were recognised in particular as a result of geopolitical uncertainties and the less favourable macroeconomic outlook. Rising inflation rates and the general rise in interest rates also made conditions for consumers more challenging. Nevertheless, credit losses remained at a historically low level. At the same time, earnings benefited from high remarketing proceeds from lease returns, particularly in the USA and Europe.”

Liksom man nämner: “ Higher selling prices being achieved by the Automotive segment and an improved product mix also gave rise to a higher average financing volume per vehicle”

Hur ställer Rysslands invasion till det för BMW i Tyskland då? Ja marginalmässigt så har det inte märkts av, än. Mercedes skrev för ett tag sedan också att man tror sig kunna sänka gaskonsumtionen med 50 % i Tyskland och ändå hålla allt rullande så visst verkar det finnas uppfinningsrikedom kvar. BMW skriver:

”Currently, the interruption of gas supplies from Russia is not expected to cause any production standstills in 2022. The reduced availability of gas is, however, likely to cause energy and material costs to remain high during the fourth quarter.”

Så även BMW verkar kunna hålla hjulen igång. Brasklappen är dock om det blir en extrem vinter eller om Rysslands invasion av Ukraina spiller över i att fler länder i Europa dras med.

Tycker rapporten var bra. Med tanke på hur omvärlden ser ut så hade ett bolag som BMW kunnat drabbas långt, långt värre.

Värdering för BMW preffarna är just nu ca P/S 0,4 och man får ca 7,8 % i direktavkastning baserat på utdelningen senast, men med det sagt så presterar man enligt mig på topp just nu. Vad utdelningen blir framåt är osäkert. Mina förväntningar på långsiktiga marginaler över konjunkturcyklerna ligger lägre än nuvarande (även om BMW ofta levererar bättre än ändra även under lågkonjunkturer). Det gör att biltillverkare adderar jag helst när de gör så lite vinst som möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar