Omsättningen ökade med 35 % och rörelseresultatet med 28 % och rörelsemarginalen landar in på fina 9,9 %. (10,5). BMW håller som tidigare påpekats fina nivåer för en biltillverkare. Förra kvartalet höll man t.ex. 10,1 % så stabilt och bra.
Volkswagen som är en mer bread and butter bolag presterar
t.ex. 6 % (4,6) och presterar på topp och leverar också just nu bra siffror (Volkswagen
har också draghjälp i försäljningen av förvärvade Navistar)
I antal personbilar så levererade BMW 588.000 (593.000) en
minskning med en dryg procent medan produktionsvolymen steg med ca 15 % till ca
613.000 (535.000) personbilar. Flaskhalsar verkar ma.o. ha släppt en del. På
bilmarknaden totalt så pekar BMW på att bilförsäljning antalsmässigt gått ned globalt
under 2022. Nybilsregistreringar är 7 % färre i år än förra och där sticker
bl.a. USA och Europa ut. Dock verkar det som om kunderna, än så länge kan tänka
sig betala för sina fordon för volymtapp tas igen med omsättningsökning.
En annan intressant notering är att BMW och Mini lyfte sin
elbilsförsäljning med lite mer än det dubbla under Q1-3. Ca 16 % av sålda
fordon är nu elbilar.
Bolaget har startat ett återköpsprogram. Nuvarande återköp beräknas pågå mellan juli i år till december 2023. Kvartalet innehöll ca en halv miljard euro i återköp.
BMW, liksom de flesta andra fordonstillverkare, är ju mycket
av finansiella bolag också. Nästan ingen äger ju sin nya
BMW i dessa tider. Den är antingen låne-finansierad eller leasad. Bra då att ha
ett litet öga på den finansiella situationen. Bolaget uppger att man tog upp
obligationslån under Q1-3 på a 4,4 miljarder euro. Så obligationsmarknaden
verkar inte vara stängd i alla fall.
Angående de finansiella resultatet så skriver man:
”In
contrast to the previous year, increased credit risk provisions were recognised
in particular as a result of geopolitical uncertainties and the less favourable
macroeconomic outlook. Rising inflation rates and the general rise in interest
rates also made conditions for consumers more challenging. Nevertheless, credit
losses remained at a historically low level. At the same time, earnings benefited
from high remarketing proceeds from lease returns, particularly in the USA and
Europe.”
Liksom man
nämner: “ Higher selling prices being achieved by the Automotive segment and an
improved product mix also gave rise to a higher average financing volume per
vehicle”
Hur ställer Rysslands invasion till det för BMW i Tyskland
då? Ja marginalmässigt så har det inte märkts av, än. Mercedes skrev för ett tag
sedan också att man tror sig kunna sänka gaskonsumtionen med 50 % i Tyskland
och ändå hålla allt rullande så visst verkar det finnas uppfinningsrikedom
kvar. BMW skriver:
”Currently,
the interruption of gas supplies from Russia is not expected to cause any
production standstills in 2022. The reduced availability of gas is, however,
likely to cause energy and material costs to remain high during the fourth
quarter.”
Så även BMW verkar kunna hålla hjulen igång. Brasklappen är
dock om det blir en extrem vinter eller om Rysslands invasion av Ukraina
spiller över i att fler länder i Europa dras med.
Tycker rapporten var bra. Med tanke på hur omvärlden ser ut
så hade ett bolag som BMW kunnat drabbas långt, långt värre.
Värdering för BMW preffarna är just nu ca P/S 0,4 och man
får ca 7,8 % i direktavkastning baserat på utdelningen senast, men med det sagt
så presterar man enligt mig på topp just nu. Vad utdelningen blir framåt är
osäkert. Mina förväntningar på långsiktiga marginaler över konjunkturcyklerna
ligger lägre än nuvarande (även om BMW ofta levererar bättre än ändra även
under lågkonjunkturer). Det gör att biltillverkare adderar jag helst när de gör
så lite vinst som möjligt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar