Clas Ohlson avgav Q2 rapport för ett litet tag sedan. VD kommenterade rapporten med följande:
”Vi är glada över att vårt höstsortiment fått ett så positivt mottagande och att vi fortsätter stärka vår marknadsposition. Vi växer på samtliga marknader och har ökat rörelseresultatet med 23 procent under kvartalet. Det är också glädjande att vi har fått en bra start på julhandeln med en god tillströmning av kunder till våra butiker, vilket inneburit att försäljningen i november ökade med 9 procent i lokala valutor.
Med vårt unika koncept och en ledande nordisk marknadsposition som bas fortsätter vi att expandera vår verksamhet, såväl genom nya kundsegment som via etablering på nya marknader. Arbetet med att förbereda för etablering i Gulf-regionen, Tyskland och lanseringen av Clas Office är i full gång och löper enligt plan."
Både Tyskland och Clas Office var känt sedan tidigare, men Gulf-regionen var något nytt för i alla fall mig. Lite mer specifikt står det i rapporten om ett franchisesamarbete med Al Homaizi Group om etablering i första hand Kuwait och Förenade Arabemiraten under 2014. 2 butiker ska det bli. Efter utvärdering kan de sedan växa till minst 20 i regionen under en femårsperiod.
Rörelsemarginalerna i nivå med förra årets (men något lägre än vad Clas Ohlson lyckats med tidigare). Omsättningen ligger på ca 104 kr/aktie och marginalen på 6,7% (12-månaders rullande)
Vinsten per aktie för Q2 var 1,49 kr (1,14) och för H1 landade den på 2,59 kr (2,28). Det betyder att 12-månaders rullande är 5,53 kr/aktie.
Kursen just nu är 110,50 kr vilket ger ett PE TTM om 20
Julhandeln är är full gång och marknaden verkar ha prisat in en fortsatt god sådan för Clas Ohlson.
I ett hus vid skogens slut
Liten Clas Ohlson tittar ut
Kunden skuttar fram så fort
Klappar på dess port.
"Hjälp ack, hjälp ack, hjälp du mig
annars fattas klappar mig!"
"Kom ja kom i stugan in
räck mig handen din..."
Att han anser att Clas Ohlson har ett unikt erbjudande tycker jag är lite oroväckande.
SvaraRaderaSom jag ser det är det främst råttfällorna och deras centrala affärslägena som skiljer dem från t.ex. Jula och Bauhaus. Det jag dock tycker är intressant är att de allt mer börjar feminisera sitt sortiment och säljer varor som Cervera vanligtvis tar hiskeliga priser för.
Nej unika produkter är det nog inte tal om direkt. Var ute efter en billigare gersåg en gång. Kikade på Clas Ohlson, Jula och Coop Bygg som erbjöd en som var i princip identisk med varandras, samma spec, samma utseende, bara färgen och "märket" som skiljde dem åt. Antagligen var de tillverkade av en och samma tillverkare i Kina...
Radera