torsdag 17 februari 2022

Embracer Q3 2021 (Okt-Dec) - Tesen ser ut att hålla

Embracers kvartalsrapport kom in med starkare försäljning än vad jag hade trott, men svagare operativ rörelsemaginal. Så summa summarum tar det ut varandra lite. Rullande 12-månaders så landade marginalen på ca 30 %.  För kvartalet på 22 %.Med det sagt så kan marginalerna svaja rejält så inget som är uppseendeväckande.

Angående marginalerna skriver man bl.a. ” Den lägre ökningstakten för operativt EBIT förklaras främst av lägre bruttomarginal på grund av en högre försäljningsandel från affärsområde Partner Publishing / Film samt rekordhöga investeringar i UA om 881 MSEK. Därutöver ökade kostnaderna dels till följd av att CrazyLabs konsoliderats under hela kvartalet, dels till följd av ökat antal anställda för att hantera en växande spelportfölj och en generellt växande koncern. Slutligen, operativa avskrivningar ökade på grund av värde och tidpunkt för slutförande av spel.”

Man passar även på att brassa på med 2,2 miljarder i förvärvsrelaterade avskrivningar. En ökning med nästan 1,5 miljarder.  ” Ökningen av förvärvsrelaterade avskrivningar förklaras av slutförandet av ett flertal förvärv under året, där Gearbox Entertainment, Easybrain, Aspyr, CrazyLabs och Ghost Ship Games står för den största delen.”

Som jag skrivit någon gång tidigare. Man agerar som en små-företagare som vill dra in så mycket pengar som möjligt men redovisa så lite vinst som möjligt. Ska bli spännande och se sedan vad som händer med resultaträkningen när man gått över till IFRS.

Man omsatte TTM ca 14,2 miljarder med en operativ EBIT om ca 4,2 miljarder.

En positiv nyhet är att man tror sig kunna noteras på finlistan redan under 2022. För det krävs redovisning enligt IFRS.

När pågående förvärv slutförts bedömer man sig ha ca 8 miljarder kr kvartillgänglig för ytterligare förvärv. 

När Asmodee och Dark Horse införlivats så adderar det enligt min räknesnurra ca 13 miljarder i försäljning och ca 2 miljarder i operativ EBIT.

PÅ 9 månader så har förläggarverksamheten presterat 2,3 miljarder i försäljning (7 % tillväxt i jämförelse med förra perioden). Dataspelsdelen 9,5 miljarder.

Min bedömning är att min tes som jag noterade ned i januari i år för Embracer håller fortfarande. Så länge den gör det är jag nöjd.


 

Några tankar om Embracer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar