lördag 26 februari 2022

Rysslands invasion av Ukraina III

Ser ut att vara fortsatt hårda strider i utkanterna av Kyiv. Om jag tolkat nyhetsrapporteringen rätt. 


I söder verkar det som ryska trupper lyckats avancera mer. I alla fall från Krim mot Donetsk-området.

Manskapsmässigt verkar det vara upp till ukrainarna. Bara att hoppas att så många regeringar som möjligt får tummen ur och skickar det som behövs för försvaret och att man kan vakna upp ur sin törnrosasömn och gå med på sanktioner, frysa oligarkernas tillgångar m.m.

Mr Market har inte reagerat särdeles negativt. Ej heller tycks oljepriset, än så länge, skjuta så värst mycket i höjden.  Sedan beror det på hur man mäter. Hur stor av nedgången i år har berott på denna oro och hur mycket har varit en vanlig korrektion?

Vad som däremot har påverkats är människors liv. 100.000 ukrainska flyktingar har enligt medieuppgifter på kort tid tagit sig till Polen. Kvinnor och barn, då vuxna män är inkallade till att försvara landet. Alltså inte riktigt detsamma urval som flögs in till Vitryssland för att försöka konstruera en ”flyktingkatastrof” vid EU:s östra gräns.

Har en blogg-notis från 2014 där Rysslands anfall på Ukraina vid den tidpunkten noterades. Väst satte inte ner foten då. Därav att vi är här idag. Drar man inte gränsen här nu så gissa var vi är i morgon.

Sägs att Mr Despot sitter inbäddad någonstans i Ural. Folkskygg? Sedan kan det naturligtvis vara fel information. Annat man kan läsa sig till av ”experter” är att Ryssland har resurser att hålla igång invasionen konventionellt i denna omfattning i ca 10 dagar till. Vet inte om det är sant heller. Vi får helt enkelt se. Men ju hårdare motstånd, ju hårdare sanktioner, dess kortare bör perioden allt annat lika bli.

Från det till något helt annat. Idag rapporterade Berkshire Hathaway. Jag ska läsa mer i morgon. Innan stängningen i fredags sköt kursen upp nästan 4 %. Jag förväntar mig att återköpen fortsatt och att återhämtningen i amerikansk ekonomi har hjälpt till att ge Berkshire Hathaways verksamheter en skjuts. Sedan kan försäkringsverksamheten vara lite ryckig, Vi får se. Ska försöka fokusera lite mer på rapporter i morgon.

 

För övrigt anser jag att Sverige ska gå med i NATO samt att gränsen för vad för vansinne ett demokratisk land, i Europa, 2022, ska få utstå för aggressioner är nådd. Det är val 2022 i Sverige. Själv är jag inte partibunden utan har röstat olika under olika år beroende på vad för frågor jag tyckt varit viktigast. I år är det en fråga jag kommer börja sortera efter. Det är om man är för NATO-medlemskap eller svamlar om annat. Det kommer vara mitt första urvalskriterium. Det har jag rätt att tycka. Det har jag rätt att uttrycka. Det har jag rätt att välja. För det är så en demokrati fungerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar