lördag 26 februari 2022

Lundbergföretagen Bokslutsrapport 2021

Inga överraskningar i Lundbergföretagen inte. Det är också så som förväntat. I skrivande stund är den s.k. substansrabatten ca 8-9 %. Den går upp och ner. I regel minskar rabatten, tom övergår i premium, då innehav stiger i värde vilket get en dubbel-effekt. Vice versa i sämre tider.

”Rabatten” är en temperaturmätare, men man behöver bilda sig en uppfattning kring innehaven innan man kan bedöma om det är rimligt eller ej.

När det gäller Lundbergföretagen så består en stor del av portföljen av helägda fastigheter. Därtill är ca 10 % av portföljen innehav i Hufvudstaden. Summa summarum så är drygt en tredjedel mot fastigheter.


Under 2021 så har värdet på den helägda fastighetsdelen uppvärderats med ca 10 %. Ungefär 2 % enheter av dem motsvaras av investeringar i fastighetsrörelsen. Rimligt? Ja det skulle jag säga. Ligger i linje med t.ex. Balders värdeförändringar. Under en annan ledning skulle man kunna misstänka att man använder sin fastighetsdel till att excesser samt finansiering till mer äventyrliga investeringar, men jag kan inte påstå att jag någonsin misstänkt Lundberg för detta.

Lundbergföretagen mottog ca 2,5miljarder i utdelningar under 2021 samt ca 1 miljard från fastighetsrörelsen. Det har gått till ökningar i befintliga innehav där fokus varit på att öka i Industrivärden samt Sandvik. Fler aktier i Industrivärden har också erhållits i och med Handelsbankens utdelning av dem. På tredje plats har den helägda fastighetsrörelsen stått. Där man kunnat återinvestera ca 800 miljoner.

Man ökade utdelningen till 3,75 kr/aktie (3,50). Annars händer det inte så mycket annat än att Lundberg sakta stärker sitt grepp om Industrivärden o Co. Det är som att titta på målarfärg som torkar.

Lågt belånade fastigheter, skog och investmentbolag. Tråkigt…

MEN. Det är ju precis så långsiktiga investeringar ska vara.

Hur tråkigt det än kan tyckas så var Lundbergföretagen ett av de innehav som det småökades på under veckan. Förväntar mig en fortsatt lika tråkig utveckling framöver. 

För övrigt anser jag att Sverige ska gå med i NATO samt att gränsen för vad för vansinne ett demokratisk land, i Europa, 2022, ska få utstå för aggressioner är nådd. Det är val 2022 i Sverige. Själv är jag inte partibunden utan har röstat olika under olika år beroende på vad för frågor jag tyckt varit viktigast. I år är det en fråga jag kommer börja sortera efter. Det är om man är för NATO-medlemskap eller svamlar om annat. Det kommer vara mitt första urvalskriterium. Det har jag rätt att tycka. Det har jag rätt att uttrycka. Det har jag rätt att välja. För det är så en demokrati fungerar.

2 kommentarer:

  1. Har oxå ökat i Sveriges Berkshire Hathaway. Skog, vattenkraft, fastigheter(kursen i Hufvudstaden känns inte riggad). Detta till rabatt. En bra långsiktig placering.:-)

    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lite som Berkshire Hathaway. Ganska händelselöst, men det tickar på till låg risk. :)

      Radera