lördag 26 februari 2022

Mercedes-Benz Bokslutsrapport 2021

Gör ett försök med en rapport. Daimler är numera två bolag. Mercedes-Benz (MBG) och Daimler Trucks (DTG) efter splitten i december. Anledningen till detta är att man tror sig operera effektivare på egen hand. Detta kan leda till marginalförbättringar. Vi får se.

Mitt intresse ligger i Mercedes-Benz delen. Äger inga aktier, men det brukar vara en god temperaturmätare på hur BMW rapporterar inte långt efteråt. Jag äger BMW-aktier.

Lite historik först angående detta anrika bilmärke. De två bolagen Daimler (Grundat av Gottlieb Daimler) och Benz (Grundat av Carl Benz som hade patent på en bil redan 1886. Dock hade även Daimler fordonsmodell utvecklad under samma tid.) gick samman under de tuffa åren på 20-talet och man riktade snart in sig på prestigemodeller. Därav har Mercedes ofta varit fordonet diverse prominenta rullat fram i. 


 

Namnet Mercedes då? Ja det är ett kvinnonamn. Ursprunget till att bilmodeller fick det namnet var att det byggdes en tävlingsbil som fick namnet efter dottern till föraren, tillika affärsman som sålde vidare bilar i Frankrike.

Daimler-Benz började sen även med lastbilar där man nått stora framgångar och som numera då är ett eget börsnoterat bolag (DTG).

Nåväl till rapporten.

För 2021 steg omsättningen med 9 %.och framförallt så kom lönsamheten in med en markant högre rörelsemarginal.

Förra kvartalet så var det rekordlåg försäljning av fordon. Även detta kvartal (Q4) var lägre 612.000 (761.000) och det är främst i Europa man tappat mycket försäljning. En skillnad till t.ex. BMW är att man mer viktad mot Europa med ca 2/3 av försäljningen här. Nordamerika och Asien delar ungefär på resten.

Det var alltså Q1 och Q2 där man sålde mer än vad man gjorde innan. Det stämmer väl med de flaskhalsproblem vi sett, men de verkar i alla fall inte bli värre. Utan börja lätta något.

Man lyfter även upp att bilsegmentet sålde 64 % fler EV-fordon 2021 än under 2020. En stark trend. I dagsläget står de för 14 % av volymen inom segmentet.

Sammantaget ett starkt resultat som också ger en rejäl utdelningshöjning. 5 euro/aktie (1,4). Inför 2022 lyfter man även fram ”The macroeconomic conditions will continue to be comparatively favourable for the global demand for cars in 2022. However, it currently looks as if the semiconductor-related supply bottlenecks will continue to impact the market. Therefore we assume, we will initially continue to face strained supply chains and bottlenecks for key upstream products for automobile production. The further geopolitical as well as the covid-19 pandemic development also harbour uncertainties.” Samt räknar med att 2022 kommer ligga i linje med 2021, möjligtvis något bättre.

Själv tror jag att de kan få rätt. Jag förväntar mig även liknande utveckling för BMW, med fina marginaler. Trots en del leverantörsproblem så presterar fordonsindustrin fina siffror nu och marginalerna är på topp.

För övrigt anser jag att Sverige ska gå med i NATO samt att gränsen för vad för vansinne ett demokratisk land, i Europa, 2022, ska få utstå för aggressioner är nådd. Det är val 2022 i Sverige. Själv är jag inte partibunden utan har röstat olika under olika år beroende på vad för frågor jag tyckt varit viktigast. I år är det en fråga jag kommer börja sortera efter. Det är om man är för NATO-medlemskap eller svamlar om annat. Det kommer vara mitt första urvalskriterium. Det har jag rätt att tycka. Det har jag rätt att uttrycka. Det har jag rätt att välja. För det är så en demokrati fungerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar