söndag 6 februari 2022

Hennes & Mauritz Bokslutsrapport 2021

Liksom senaste noteringen för Kinnevik var för drygt ett år sedan var det detsamma för Hennes & Mauritz. Inlägget hette ”Portföljens surdeg”.

Ska vi denna gång istället försöka ha fokus på bokslutsrapporten så visade H&M upp en omsättningsökning på 12 % i lokala valutor (6 % i SEK). Bruttomarginalen landade på 52,8 % (50). Här kan man jämföra med te.x. 2015 års bruttomarginal på 57 %. Eller varför inte 2005 års på 59,1 %.

Omsättningsmässigt har man inte repat sig än. Det är en bit kvar till 2019 års nivåer på 233 miljarder kr. 2020 bjöd på 199 miljarder kr. Däremot har bruttomarginalen verkat stabiliserat sig på ca 53 % igen. Samma som 2018 och 2019. Det är alltid något.

Online-försäljningen motsvarar nu 32 % av den totala försäljningen så man har sakta men säkert ställt om en del. 2018 var det knappt hälften d.v.s ca 15 %.

Rörelsemarginalen landade på 7,7 % (1,7) vilket betyder vi är tillbaka på 2019 och 2018 års nivåer. 2017 var de dock än högre. Innan man hamnade i ”kylskåpet”. En ambition är naturligtvis att man ska få tillbaka dessa 10%-iga marginaler.

Fram till och med 2020 nettoöppnade man butiker. Då kom vändningen med nettostängningar. Även 2021 innebar nettostängningar.

Vinsten blev 6,65 kr/Aktie (0,75). En utdelning om 6,50 kr/aktie väntas. Därtill ska aktier återköpas motsvarande ca 1 % av börsvärdet. Soliditet på 33 % vilket ter sig inte alls är den starka balansräkningen som man hade för ett par år sedan. Justerar man för de "nya" leasing-redovisnings reglerna (där framtida leasing-kostnad ska ses som skuld) blir det dock mellan tummen och pekfingret istället ca 47 %.

Värdering just nu PE 26, P/S 1,4 och om man återvänder till pre-corona lönsamhet om ett år så ett Forward PE på ca 21. Det man vill se dock är ju inte bara att omsättningen kommer tillbaka utan att man kan få upp lönsamheten igen så att man kan nå de där ca 10 kr/aktie i vinst igen. Får se när och om den dagen kommer.

På 90-talet fick H&M reklam bilförare att tappa koncentrationen, feminister att riva ned reklamaffischer och livlig debatt att uppstå. Nu är det mer om hållbarhet och en del politiska ställningstaganden som man hör från bolaget. Det har varit en svängning över tid. Från t.ex. kaxigt prisvärt mode till mjukare hållbart mode. 


Kan väl tycka att man tappat en del på mode sidan också, men ta inga moderåd från en snubbe med en modifierad plåtburk med borste på huvudet. Man har blivit en lågpris aktör för baskläder i alla fall och det ska väl behövas det med.

4 kommentarer:

  1. Du brukar ju äga vettiga bolag. Jag förstår uppriktigt sagt inte alls vad du ser i dagens HM. Är det ett gammalt kärt innehav och du har svårt att medge att förutsättningarna är totalt annorlunda idag? Jag tycker det finns i stort ingenting attraktivt med vare sig nyckeltal eller värdering om jag ska vara ärlig.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid varit trög på att avyttra saker helt. Säkert det som spelar in. En defekt jag har. Jag är nog mer utav en samlare. Samlar gärna på mig. Å andra sidan så är det väl samma mentalitet som ligger till grund för att när jag köper så gör jag det i syfte att behålla. Inte tjäna pengar på att omsätta det. Även om det skalas upp och ner ibland och nått enstaka special case kommer och går. Knepigt. Jag vet.

      Radera
  2. Vi har också en liten position i H&M. Jag har inte gjort annat än en okulärvärdering, d.v.s. kolla om det är mycket folk i butikerna och det är det :) Min undran med H&M är varför de har såna enorma butikslager jämfört med exempelvis Zara. Om H&M säljer ett plagg så hänger 50 st exemplar på ställningen. Zara kanske har 10-20 plagg på ställningen.

    SvaraRadera
  3. Ja Zara har en snabbare lageromsättning än H&M. Lite hur man ska tänka. Om det är basplagg så är det inte lika känsligt, medan om det är mode-plagg så kan det bli osäljbart. Min tanke är att det följer mönstret. HM har gått mot att bli en lågprisaktör för basutbud. (Dessutom flaggar de för miljöaspekten mm för att attrahera den stora massan) Vill du ha något moderiktigt så går du inte i första hand dit längre. På 90-talet var sloganen mode för billig peng. Nu är det mer baskläder till billig peng.

    SvaraRadera