fredag 4 februari 2022

Addlife Bokslutsrapport 2021

I samband med bokslutsrapporten annonserade Addlifes VD att hon kommer sluta. Synd, men så är det. Folk är inte livegna.

Rapporten i sig bjöd på en omsättning som kom in i nivå vad man förväntade sig. Eftersom man är en förvärvsmaskin så går det hyfsat förutspå just den aspekten. Dock kom vinsten in under vad jag hade skissat på.

Q4 bjöd på omsättningsökning men den var helt driven av förvärv, medan den organiska minskade.

Det noterades högre finansieringskostnader. Soliditeten är på 40 %, men i balansräkningen för förvärvade bolag kan det ingå en hel del goodwill och i ett Life Science bolag en hel del immaterialla tillgångar. I Addlifes fall 4,5 miljarder (1,1) goodwill och 2,7 miljarder (0,9) immateriella tillgångar. Nettoskulden ligger på 3,9 miljarder och 2021 drog man in ca 1 miljard.

Goodwill är inga problem i bra tider, men blir det dåliga kan det vara rejäla avskrivningar som ska tas.

Att Addlife varit dyrt ett tag har redan konstaterats och att bolaget ihop med en del andra bolag äntligen kommer ned till rimligare pris är inget jag har något emot. Dock behöver jag se över mina vinstestimat.

Q4 landade på 15,5 % (18,2) EBITA marginal. Rörelsemarginal på 11,5 % (15,9) och resultat per aktie minskade med 25 %. Det ställer saker lite i annan dager och jag har helt enkelt överskattat marginalerna. Ett tydligt exempel på varför man ska sakta köpa in sig i ”nya” bolag. Det tar tid att lära känna och man är lätt lite överoptimistisk när man ”hittar” nya case.

Ser ingen större anledning att justera ”värdet” för Addlife i min bevakningslista, än men jag kommer vara enormt nyfiken på marginalutvecklingen framöver. Inte minst hur förvärven kommer slå under 2022. 

Värdering just nu PE 33. P/S 3 och på mina nedreviderade vinstestimat för 2022 Forward PE  28. Men med ett stort mått av osäkerhet i nuläget. Chanserna finns också att marginalerna vänder uppåt.

Tankar om Addlife?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar