måndag 7 februari 2022

Nolato Bokslutsrapport 2021

Nolato levererade en fin rapport av vad jag kan döma. Första inköpet av Nolato gjordes nån gång i sviterna efter finanskrisen och jag har haft möjlighet att sälja bolaget många gånger om. Men varför skulle jag. Ibland är det dyrt, ibland billigt. Ibland har de bättre kvartal. Ibland sämre. Enklast är bara låta tiden ha sin gång. Det är inte bra i alla lägen att låta tiden ha sin gång, men har man ett ok urval från början så på portföljbasis brukar helheten ändå leverera om man inte stökar runt för mycket.

För fjärde kvartalet ökade man omsättningen med hela 28 %. Detta kvartal var det Integrated Solutions som drev mycket av ökningen. Det är starkt. Speciellt med tanke på att det inte skett några större förvärv sedan GW Plastic som nu är över ett år sedan.

Rörelsemarginalen landade på helåret på 11,5 % (11,2). Man har länge nu haft fina stabila marginaler. Dessutom god tillväxt. Över sitt historiska snitt. Marginalerna ter sig lika stabila som t.ex. Indutrade, men man har de facto lyckats prestera bättre omsättningstillväxt de senaste åren.

En vinst på ca 4,30 kr/aktie (3) ger ett PE tal på ca 22. Jämför med tex Indutrades PE ca 40. Soliditeten delar de två bolagen. 47 %.

Medan jag kan tänka mig hålla Indutrade via Lundbergföretagen så vill jag inte köpa Indutrade här och nu.

Utdelningen föreslås till 1,90 kr/aktie.

Framåt så tror jag inte på att tillväxten fortsätter som den gjort under 2021. Jag var faktiskt förvånad över det starka Q4-rapporten. Den överraskade i alla fall mig positivt. Redan nu visar man en vinst som jag hade chansat på låg i alla falla något år till framåt i tiden. Så kan det vara ibland. Det är jättesvårt att pricka rätt, men det är inte det som är huvudsaken. Det är att våga avstå från köp om man tycker det blir dyrt, våga köp när man bedömer det som billigt (eller i alla fall rimligt) även om marknaden säger att världen ska gå under. Samt hålla.

Balansräkningen ger i alla fall möjlighet till fler förvärv om man så skulle önska. Det kan både bli som inte bli under 2022. Oavsett så är Nolato ett bolag för byrålådan.

VD summerar med orden:

"Sammantaget kan vi, trots en hel del omvärldsutmaningar, se tillbaka på ännu ett år med stark omsättnings- och resultattillväxt samt framflyttade marknadspositioner. Vi har en god finansiell handlingsfrihet och investerar i fortsatt expansion, såväl organiskt som via förvärv när tillfället är det rätta, för att ytterligare stärka vårt globala erbjudande. Med andra ord är vi väl positionerade för fortsatt
lönsam tillväxt och att leverera en attraktiv avkastning till våra aktieägare."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar