lördag 5 mars 2011

Min "galleria" och dess P/E

Idag räknade jag lite på min egen portföljs P/E värdering. Det är enligt mig en ok indikator på vad för sorts portfölj man egentligen sitter på och värderingen på densamma.

Tänk dig att varje innehav du har är en del i ett större maskineri. Ungefär som en "butik" i din galleria. Om du som ägare till gallerian ska kunna tjäna pengar på butikerna så är en förutsättning att butikerna i sin tur tjänar pengar på sina kunder. Nu finns det ju en mängd olika "butiker". En del är t.o.m. enbart i utvecklingsfasen och har inte ens börjat sälja sina produkter till slutkund än. En del går redan nu med god vinst och har kanske gjort så under en längre tid. En del är kanske nyöppnade och dras fortfarande med uppstartskostnader.

Hur som helst, om du väger samman alla dina "butiker" och deras vinster och förluster i förhållande till deras storlek så kan du räkna fram ett genomsnittligt P/E för din galleria/portfölj.

Gör så här:

Ta reda på hur mycket vinst och/eller förlust vart och ett av dina innehav gör per aktie.

Multiplicera det med antalet aktier du har i bolaget.

Summera alla dina innehav och du får nu den vinst alla dina "butiker" ger.

Ta nu värdet på dina innehav och dividera med denna vinst så får du P/E för din portfölj/galleria.

Kanske får du nu ett väldigt högt P/E? Antagligen sitter du då med stor vikt av aktier du förmodar ska växa starkt. Om det är din övergripande strategi så bra, men om din strategi är en annan kanske det är läge att kolla på portföljsammansättningen nogrannare.

Får du negativt P/E? Antagligen sitter du med många nystarts- och förhoppningsbolag. Din galleria har egentligen inte öppnat än. Samma sak här. Bra om det är det som är tanken med portföljen. Mindre bra om tanken är att ha fokus på t.ex. utdelningsaktier.

Själv fick jag ett P/E på 12,8. Vad får du?

1 kommentar:

  1. Jag landar på knappt 14. Lite högt för att kallas defensivt, är nog mitt största innehav H&M som höjer snittet.

    SvaraRadera