söndag 30 januari 2022

Platzer Bokslutsrapport 2021

Som jag noterade handlades Platzer till en ganska hög multipel vid senaste rapport-tillfället. Fastigheter är inte min vanliga cup of tea eftersom de använder hög finansiell hävstång, men när saker kraschar så har jag lärt mig att köpa vitt och brett.

Behållit en del fastighetsbolag däribland Platzer eftersom den underliggande tillväxten ändock ser bra ut.

Den första raden man möts utav i rapporten är ”Högkonjunktur i Göteborg och ett framgångsrikt år för Platzer”

Summerar väl det hela ganska bra.

Det är inte bara Iilja som gör affärer. Det gäller tydligen hela fastighets-Sverige.

”Fastighetsbranschensaktörer utnyttjade läget att genomföra fastighetstrans-aktioner i ett aldrig skådat tempo, vilket innebar att 2021 med råge blev ett rekordår för fastighetsaffärer i Sverige.För oss på Platzer blev det också tillväxtmässigt vårt bästa år då fastighetstillgångarna, utan aktieägartillskott, växte med 3,5 mdkr, vilket är mer än något annat år under min tid som vd.”

Ni vet väl om att om man köpt en ko och betalat med två grisar som var för sig är värd en halv miljard så är kon värd 1 miljard? Skämt å sido. Det är inte lätt alltid att som utomstående hänga med i alla transaktioner. Därav är det alltid viktigt att man har förtroende för ledning och deras näsa för affärer liksom integritet som moral. Gäller oavsett om det är fastighetsaffärer eller dataspelsaffärer. Det luriga med affärer som inbegriper finansiell hävstång är att om det slår fel så kan det snabbt gå fort utför.

Tillbaka till Platzer. En EPRA NAV på ca 110 kr/aktie och förvaltningsresultat på ca 6,33 kr/aktie. Underbart att se att förvaltningsresultatet ökade med drygt 12 %.

VD skriver:

”Efter ett avvaktande läge under pandemiåret 2020 tog hyresmarknaden för kontor fart under 2021. Uthyrnings-volymerna är tillbaka på de nivåer som rådde under 2017-2019 eller till och med något högre med ökade hyresnivåer i många delområden.”

När det gäller finansiell risk så har man sedan en tid tillbaka målet att belåningen inte ska överstiga 50 %. Det känns bra. Även om det i sig inte är en hög belåningsgrad så är Platzer med sin mindre storlek ändå en av de med lite högre belåningsgrad än många andra fastighetsbolag. Man sitter också på en större andel korta lån än många andra. Inget oroväckande men man bör ha lite koll på var riskerna sitter i ett bolag.

Har fortfarande ingen anledning att avyttra Platzer. Gummisnöret (multipeln) kommer svaja över tid. Nu är den ca 19 gånger förvaltningsresultatet. Det som händer när multipeln går ned är att jag kan tänka mig öka. När den går upp, att jag avstår att köpa. Skulle den bli för hög i kombination med att jag misstänker bromsad tillväxt så skalar jag. Är multipeln hög men jag misstänker fortsatt fin tillväxt så är jag lat och avvaktar.

Vid något sjukt tillfälle i höstas handlades bolaget på en multipel på nära 32. Vore man tajming-expert så skulle man sälja, men gå in och ur är svårare än man tror om man ska lyckas år ut och år in. Det är bara att förundras hur värderingar kan dra iväg. Tänk bara på att ingen tvingar dig att köpa på dylika multiplar, men bevisligen gör några det.

Tänk dig scenariot att du 2020 fick köpa en fastighet för 3 miljoner. I höstas 2021 bjöd någon 9 miljoner för den. Nu kommer någon förbi och vill köpa den för 6 miljoner. Ser du svängningarna? Är det rationellt? Nej försök bortse från bruset som är aktiekurser upp och ner och gör upp med dig själv vad DU tycker saker är värda. Det du behöver i portföljen är bra bolag som över tid bygger värde i sig. Köp dem gärna till ett pris du anser rationellt Då kommer de bli mer värda, men ibland kommer någon och sätter ”luftsiffror” och det sker både på upp- som nedsidan.

Några tankar om Platzer, Göteborg eller andra fastighetsbolag?

2 kommentarer:

  1. Själv investerar jag inte i dessa transaktionsdrivna fastighets bolag. Jag tror att det kan bli en renässans för en aktie som Hufvudstaden. Många avfärdar aktien som en trött spelare med låg belåning som sitter med prestigefastigheter på dem fina gatorna. I häradet 125-135kr tycker jag detta är köpvärt. Jag har köpt:-)

    MvH Lars

    SvaraRadera
  2. Gillar också Hufvudstaden, men bytte in dem mot Lundberg. Blev orolig att Herr Lundberg skulle köpa ut bolaget och jag vill inte sitta på motsatt sida av förhandlingsbordet. Om han någon gång köper ut bolaget så gör han det i ett sådant här läge. Både Lundberg som Kinnevik tycker jag hamnat i skymundan på sista tiden. Tack för input Lars. :)

    SvaraRadera