lördag 29 januari 2022

Hexpol Bokslutsrapport 2021

Hexpol rapporterade nyligen och visade en omsättningsökning på 20 %. Dock kom vinsten inte in riktigt så pass som jag hade gissat. Lutade åt 7 kr och den landade lite under på 6,85 kr/aktie på 12-månaders rullande. Förklaringen till marginalpressen återfinns i VD-ordet.

”Störningarna i kvartalet var många och kraftiga när det gäller efterfrågan från kunder och leveranser. Fordonstillverkarnas frekventa stopp och start av produktion pga komponentbrist hade en tydligt negativ påverkan på de av våra kunder som levererar till fordonsindustrin. Utöver detta stängde flera kunder ner sin produktion extra länge under julhelgerna drivet av komponentbrist. Vi upplevde under kvartalet även själva störningar i leveranskedjan vad gäller råmaterial där såväl transportproblem som brist på råvaror påverkade negativt.”

”De stora utmaningar som finns just nu med fordonsindustrins frekventa produktionsstopp samt globala transport- och råvaruproblem, tillsammans med en kraftigt ökad frånvaro pga smittspridning och regler runt karantän skapar ytterligare osäkerhet.”

Vi får se hur länge till de styrande tänkt klassa den senaste varianten som samhällsfarlig. En sak är säker. Jobb finns det, folk finns det, men många som inte jobbar av femtioelva olika anledningar.

Extra utdelningen hade jag nämnt innan som trolig så ingen överraskning där. Kanske något mer än förväntat dock. Den ordinarie utdelningen höjs till 3 kr/aktie och dessutom ska 3 kr/aktie till skiftas ut. Hexpol har en urstark balansräkning och de har enligt mig affärsmässigt gjort precis rätt under många år. 

Det betyder att Hexpol kommer bjuda på ca 6 % direktavkastning enligt dagens värdering. vinstmultipel-mässigt så värderas bolaget till PE 15 och jag tror att när paniken lagt sig och flaskhalsarna löst upp sig lite bättre så kommer vinsten de facto nå 7 kr/aktie under 2022. Dock kommer vinsten inte växa explosionsartat efter det p.g.a. att man då redan nått vad jag bedömer som bästa möjliga marginaler. Ketchupeffekten är då över. Vi kommer få se mer under H1 2022 hur konjunkturen och möjligheten att skicka vidare prisökningar utvecklar sig.

Dagens pris är enligt mig ett ok pris för bolaget baserat på mina servett-estimat. Vare sig dyr eller billig. Naturligtvis betalar jag hellre 70 kr/aktie. Skulle vi se 130 kr av någon outgrundlig anledning i närtid, ja då är jag definitivt ingen köpare. Då är det närmare till att skala av. I alla fall om tillväxten misstänks sakta ned. Så är jag funtad.

Några tankar om 2022?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar