söndag 23 januari 2022

Netflix och dokusåpan Sverige

Köp i Netflix strax innan rapport innebär att de innehavs-siffrorna är röda. Det här kan ytterligare bli ett sådant här Alibaba-case. Ett bolag som visat sig kunna växa bra och länge, som till når ned till en acceptabel prisnivå. Sedan visar det sig att det bara blir billigare och billigare under tiden man köper in sig i en position. Vi får se.

Sådant vet man inte innan.

Bevekelsegrunden för köp var siffrorna. Där man enligt plan kunna höja priset och nå lönsamhet, sedan ökad lönsamhet. Många bolag säger sig ska ta över världen. Få gör det. Netflix är ett av bolagen som faktiskt klarade av det.  I den oligopol-marknaden som nu streaming-tjänster ter sig vara så ser det ut som Netflix kommer vara en av de dominerande.

Sedan är tillväxten svår att räkna på. Planen har varit att höja rörelsemarginalen med 3 % årligen och än så länge har man gjort det. Med en hälsosam omsättningsökning, även pre-covid, så blir det ju mumma.

Guidningen framåt och som orsakade ett 20 % kursfall var inte lika ljus. 2022 ser inte ut att bli ett år av marginalförstärkning. En stark dollar i ett bolag som har mycket produktionskostnader i dollar men 60 % av intäkterna i andra valutor (ohedgat) gör sitt till. Ej heller räknar man med så många nya kunder under det närmsta kvartalet.

Om jag behåller min ursprungliga servett-skiss så köptes Netflix innan rapport på hyfsad höga multiplar och man ska bara betala dyrt för saker som man ser växa ordentligt i framtiden.  En tillväxt som följer pre-covid nivåer var grundtesen.

Kikat igenom guidningen och justerat min kortsiktiga bild av bolaget. Min servett säger då att bolaget idag handlas på ca forward PE 32. Vi pratar som sagt inte deep-value här. Finner det troligt att Netflix kan ”harva” vidare under 2022 med lägre tillväxt än tidigare förväntat, men eftersom de visat sig väldigt duktiga på att växa lönsamheten så kan det likt cykliska bolag bli en ketchup-effekt längre fram.

I likhet med Alibaba kommer jag här öka över tid tills jag når den positionsstorlek jag kan tänka mig. Därefter avvakta tills jag får anledning att tycka mig vilja agera igen. Sedan som alltid beror det också på vad mer för ”ben” som Mr Market kastar.

Tittar jag på lite amerikanska giganter så som Alphabet, Microsoft och Netflix samt då justerar ned Netflix tillväxttakt till något som mer liknar de två förstnämnda så är värderingsmässigt Alphabet mest attraktivt. Alphabet är också ett av mina större innehav.

Microsofts eventuella förvärv av Activision Blizzard förändrar bilden för bolaget också. Jag är positiv. Kommer antagligen skissa lite mer här.

Det jag ser är att det finns gott om pengar där ute. Det är högtryck i verksamheterna. De som jobbar får jobba vardagar som helger, mycket övertid, för att hålla igång saker. Samtidigt har vi bland Europas högsta arbetslöshet där 1 av 10 sitter utan jobb. När vi har brist på arbetskraft till höger och vänster. Dessutom en självkonstruerad kris då politiker valt den väg med de åtgärder de gjort i denna rundan. Visst jag köpte krisåtgärder och undantagsliknande tillstånd innan vaccin fanns och då det slog som hårdast mot de utsatta i samhället, men det kan inte vara meningen att vi varje influensa-period ska stänga ned. Lägg hantering av elförsörjning, skatter och bidrag på det… Nej nu försvann vi rejält från ämnet.

Hur som helst. Börsens rörelser stör mig inte. Oroar mig heller inte huruvida bolag kommer tjäna mer eller mindre i framtiden. Det är andra saker som stör mig.

Jag säger bara. Eventuell underkapacitet löser man inte genom att ge folk bidrag för att sitta hemma. Man ser till att bygga ut kapaciteten, ge folk arbete, investera. Nog om detta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar