fredag 7 januari 2022

Starten på året

Året har startat med att bevakningslistan setts över och en del saker justerats. Den gör det lite enklare att ta beslut. Dessutom har det vänts på en del stenar. De flesta uppslag har ratats, men lite intressant har ändå hittats.

Nåväl. Här kommer några noteringar så får vi se vad de är värda om ett tag.

Alphabet har utvecklats väldigt fint som bolag och jag tror som sagt att det kan fortsätta så.

Som bekant, den stora majoriteten av omsättningen kommer av annonser och det är en riktig kassako för bolaget. Tillsammans med Meta (som är nr två) är de störst på digitala annonser. Deras dominans på marknaden ger dem en ställning som är svår att rucka på.

Förutom annonsering så är molntjänster ett framväxande segment. Här ligger man som nr tre med ca 8 % global marknadsandel. Efter Amazons 32 % och Microsofts 21 %. Man växer dock i takt med de andra. Senaste kvartalet visade på ca 45 % omsättningsökning. Amazon och Microsoft på 39 % respektive 50 %.

Förutom det så finns t.ex. Android, världens mest använda mobila operativsystem samt other bets, med diverse satsningar.

Det är inte fyndpris på bolaget. Värderingen ligger på PE 26-27. Alphabet har gått från ca 3000 usd (PE 29) till dagens 2750 usd.

Alibaba skrev jag senast om då jag noterade ned årets surdeg. Jag har fram till nu avhållit mig från att köpa mer i detta bolag. Potentiella value traps får man alltid hantera med försiktighet och beroende på vilka risker och kvaliter jag ser i bolag så viktar jag dem olika. Nu i veckan passade jag dock på att öka. Så jag följer den plan på att under 2022 ”sticka in fingrarna lite till i tigerns gap” som jag tidigare skrivit om. Risken här är såklart att de bits av.  


Antik mosaik

 

Det är som sagt den politiska risken som är stor här. Värderingen ligger på PE 17 och det är ju den som triggar att jag ändå vill vikta upp även här.

Ett s.k. litet bevakningsköp i Boston Omaha för att få bättre incitament att gräva mer kring och följa bolaget. En halv-rörig write up finns här. Värderingen är svår, men jag har börjat en servettskiss där jag skissar att de helägda verksamheterna värderas på samma multiplar som de förvärvats till. Förhoppningsvis ligger "värdet" högre än så, men det ger mig en utgångspunkt för vidare studie.

Jag är nöjd med veckan. Hoppas ni är det med. Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar