lördag 1 januari 2022

Nytt år, avkastning, click baits och pekpinnar

Nytt år. Än vet vi inte vad det kommer innebära men det blir antagligen nya möjligheter att ta sig an och nya förfärligheter att eventuellt förfasas över. Det är tämligen troligt att Mr Market kommer skaka till en eller två gånger, kanske fler under året. Då och då kommer också en större sättning. Det ovanliga 2020 var att den var så kort, men nu har vi lämnat både 2021 och 2020 bakom oss. Börsmässigt var båda de åren, liksom 2019 goda börsår

”Böckerna” stängde jag igår kväll då en del innehav är noterade på andra sidan Atlanten och jag kan konstatera att även 2021, liksom 2020 och 2019 var mycket goda år.

Trots att publicera portföljen publikt, skriva om köp och sälj i realtid m.m. Saker som är ganska populärt på andra sociala medier. Är saker jag försöker avhålla mig ifrån.

Om detta skrev jag bl.a. i ett inlägg - Ett år senare med mindre transparens. Utvärderingen gällde det jag skrev om 2015 – Mindre transparenseftersträvas. D.v.s. gå helt emot ”strömmen”. Tråkigt kanske, oseriöst kanske någon tycker, bloggen blir ointressant tycker någon annan.

MEN

När jag blickar tillbaka på portföljavkastningen de här åren som ”bloggare” så talar det sitt tydliga språk.

De första fem blogg-åren var avkastningen tämligen index-lik. 

Åren därefter har varit klart annorlunda. På den för mig positiva sidan.

Det handlar inte om att jag blivit bättre på siffror eller räkna ut ”rätt värde” på bolag.  

Det kan handla om tur. De senaste sex åren kan de facto vara en funktion av det. Det bör man vara medveten om.

Det finns också en komponent som handlar om något annat. Om att skaffa ett annat fokus.

Som jag skrev i något tidigare inlägg. Det ter sig att ”click bait” vänliga inlägg på bloggen skapar trafik och fler kommentarer. De ”tråkiga”. Där bolag följs upp eller noteringar görs kring bolag. De bidrar till avkastningen i portföljen.

Konstigt? Kanske inte. Flockdjur och uppmärksamhetssökande som vi är.

”Click bait” får man dock förstå för det finns affärsmodeller som lever på det och att annonsörer eller andra får exponering mot maximalt antal läsare. Diverse marknadsföringssyften och annat. Vill man bli en bättre investerare och bygga upp sin egen process tror jag dock inte det är vägen att gå. Slösa inte allt för mycket tid att läsa dylikt.

Hur som helst. Nyttigt med reflektion. Kan summera det hela till att ta inga pekpinnar från mig utan tänk utan dina egna. Så vi är tillbaka på ruta ett igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar