lördag 26 februari 2011

Railcares Bokslutsrapport

Entreprenadföretaget Railcare har presenterat sin bokslutsrapport.

Vinst per aktie efter skatt uppgick till 1,03 (0,59) vilket är avsevärt bättre än förra året. Dock hamnar det något under mina egna förväntningar på bolaget.

Aktien handlas idag till i stort sett det egna kapitalet eller ca P/e 14. Inget konstigt med det.

Jag har spekulerat i en utdelning på 0,60 kr tidigare. Nu gavs inget utdelningsförslag i samband med bokslutet utan det hänvisas till årsstämman. Synd. Det hade varit intressant att få ta del av ett förslag redan nu.

En aviserad satsning i Storbritannien kommer kräva mer investeringskapital (beräknat till ca 7 milj/år i tre års tid vilket i stort sett motsvarar det årliga resultatet) och i och med resultatet blev något sämre än jag hade hoppats skriver jag också ned mina förväntningar på utdelning till 0,40 kr/aktie.

Även om järnvägsunderhållet sägs vara minst lika eftersatt i Storbritannien som i Sverige så har jag svårt för att tänka mig att det är ett högprioriterat område i Storbritannien just nu i och med deras finansiella ställning. En satsning där kan därmed ta tid innan det betalar sig enligt mig.

En annan notering angående Storbritannien är att pundet är rekordlågt ca (10,50 SEK/ GBP). Jag har själv kikat på en del intressanta möjligheter i och med detta, men det lär nog dröja ännu en tid innan pundet vänder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar