fredag 25 februari 2011

G 5 - High Five

G5 Entertainment har idag presenterat bokslutsrapporten för 2010.

Vinsten per aktie var 1,01 kronor under perioden. Resultatet är i linje med den prognos som över tid krevs upp förra året och som tidigare presenterats på 1,00 kronor.

Under 2010 lanserade G5 sammanlagt 27 spel jämfört med bara 9 spel under 2009. Koncernen siktar på att släppa ytterligare 80 spel under 2011, däribland spel för Android. I slutet av 2009 hade G5 en portfölj med 17 spel. Vid utgången av 2010 rymde portföljen 44 spel. Som en följd av 80 spellanseringar under 2011 väntas G5:s portfölj växa till drygt 120 spel i slutet av 2011.

Under perioden januari till december 2011 räknar ledningen med en vinst per aktie på 1,9 kronor (19 % bättre än föregående prognos på 1,6 kronor).

Ytterligare ett styrke besked (anser jag) är ledningens (mycket riktiga och på lång sikt bättre) beslut att fast kassan fyllts på ordentligt inte dela ut någonting. Det har förekommit spekulationer om ev. utdelning men personligen har jag hoppats på att man fortsätter bygga med det kapital man har istället.

Kurs just nu är 24 kr, vilket på 2011 års vinstprognos betyder en värdering på P/e 12,6 m.a.o. en attraktiv värdering. Själv fyllde jag på för ett tag sedan och G5 är det enskilt största innehavet bland mina spekulativa innehav.

Jag är ingen teknik-freak. Om ni fick se min mobiltelefon skulle ni antagligen skratta. Men jag anser mig inte behöva vara det för att ändå se att i G5 finns ett bolag med en vinstgivande affärsverksamhet, lovande framtidsutsikter, förtroendeingivande ledning, rimlig värdering och en stark finansiell ställning.

High Five!

forumets medlemsdel har jag spekulerat i vad jag tror kan vara en möjlig värdering av G5 under perioden 2011-2014 för den som är nyfiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar