lördag 9 oktober 2021

Njut av hösten

Hösten har hittills bjudit på lite volalitet om ca – 7 %. Det normala brukar vara att när börsen stiger +7 % så är alla duktiga stock pickers, men när den sjunker motsvarande så är nästa krasch i antågande.

Jag har naturligtvis ingen aning om den nära framtiden, men då jag sett så här små rörelser otaliga gånger innan så är det inget jag direkt reagerar på. Annat än att försöka se om det är något jag ändå kan försöka på att öka lite till i då värderingarna nu är bättre än för några veckor sedan.

Min huvudtes är fortfarande att konjunkturen är på uppåtgående. Från Kina har de senaste dagarna också hörts lite mjukare tongångar. Huruvida det betyder att vi nått lågvattenmärket för värderingar där vet jag ej. Men i sista änden lär det väl följa samma mönster. Sol, regn, snö, sol, regn, snö. Året har sina skiftningar.

Roade mig med att jämföra några PE-värderingarna nu, eftersom jag kommenterade dem och konjunkturen i somras.

 

AQ Group PE 14 (16)

Hexpol PE 18 (20)

Beijer Alma PE 22 (27)

Nolato PE 29 (26)

Instalco PE 40 (48)

Indutrade PE 44 (52)

Addlife PE 49 (41)

Lifco PE 50 (54)

Addtech PE 55 (62)

 

Så syns ju att det mesta följer ju med ned när det rör sig nedåt. Detta bara på några få veckors tid och egentligen har ingenting hänt.

I tidigare inlägg nämnde jag också att jag småökat i Castellum. Inte heller där är det så att det är ”billigt” men i mina noteringar så är det bland det bättre värderade fastighetsbolaget nu om man räknar på Castellum-Kungsleden. Ser fram emot om mer kommer nämnas när det rapporteras snart.

AQ Group vill jag hävda är ett av de billigaste tillika välskötta bolag som finns där ute just nu, men det finns för lite free-float för att dra till sig mycket intresse och tur är väl det. Då pumpas inte värderingarna upp av fondflöden och man kan stadigt köpa fler och fler andelar i bolaget.

Njut av hösten. En av våra vackraste årstider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar