söndag 31 oktober 2021

Beijer Alma Q3 2021

Snart får det bli en paus i rapportnotaten, men inte riktigt än. Beijer Almas rapport visade på en försäljningsökning på 35 % och en rörelsemarginal på ca 17 % om man räknar bort att man avvecklade en tysk enhet. Räknar man med kostnaden för det landar marginalen på ca 13 % d.v.s. hyfsat i linje ändå med snittet för verksamheten. 


 Nu ser års jämförelse siffrorna bättre ut än de är kvartal efter kvartal för faktum är att de tre senaste kvartalen, allt sedan man repade sig från corona-stoppet 2020 så har försäljning och vinster legat ganska så jämnt. Snittar på ca 1300 milj i försäljning per kvartal och ca 200 milj i rörelseresultat. Samma utveckling som för orderingången som legat på samma nivå nu tre kvartal på raken.

På sista raden har vi nu ett resultat på 9,5 kr/aktie och jag ser inte annat än att man kan hålla nuvarande nivå, trots störningar i ekonomin som vi tidigare varit inne på. En anledningen till min positiva syn är förvärvet man gjorde av Alcomex.

”Alcomex är en nederländsk tillverkare av dörr- och industrifjädrar, med en stabil, diversifierad och internationell kundbas inom ett flertal olika sektorer, så som garagedörrar, industriella sektionsdörrar, bygg, finmekanik samt fjädringssystem för eftermarknaden. Bolaget har en ledande ställning inom dörrfjädrar i Europa och en stark regional ställning inom industrifjädrar, med fabriker i Nederländerna, Tjeckien, Polen och Indien. Alcomex genererade intäkter om cirka 45 MEUR med god lönsamhet och omkring 350 anställda per april 2021 (rullande 12 månader).

Prislappen för detta ca P/S 1.

Som jag skrivit innan. Det är bra mycket bättre att bolagen själva köper verksamheter för prislappar som inte är tillgängliga för mig än att jag ska ta utdelning och köpa liknande noterad verksamhet på börsen för 3 gånger så dyrt.

Hur som helst. Jag menar väl på att chanserna finns att Beijer Almas situation är smått liknande (fast med mindre påverkan) som Nolatos eller Addlifes var då det begav sig efter deras större förvärv.

Jag ser framför mig att Beijer Almas vinst ska upp ytterligare under 2022. Efterfrågan ser ut att fortsätta vara stark och hotet mot Beijer Alma är densamma som för annan verksamhet, flaskhalsarna i ekonomin. En snittmarginal på ca 14 % bör kunna hållas och 10,50 kr/aktie bör kunna nås och eventuellt passeras under 2022. Min bedömning är också att den finansiella ställningen är så pass att ytterligare mindre förvärv kan komma under 2022.

Aktiekursen har även här stuckit iväg en del, men vinsterna har jobbat ikapp så förhållandet i skrivande stund är PE 23. I somras var relationen mer likt 27. Det är högst troligt, att om tillfälle ges, så adderar jag ytterligare lite på mitt innehav här.

Som de flesta är medvetna om så är det ingen fara att köpa till högre muliplar OM vinsterna följer med. Det är dock förödande att köpa till höga multiplar om vinsterna inte kommer. Absolut bäst är att köpa till låga multiplar där vinstutvecklingen sedan kommer vara stark. Dock kommer sådana case sällan och ofta förknippas det med faktorer som kan innebära att det är s.k. value traps. Undantag är större börsfall. De utgör väldigt fina köptillfällen. Dock stoppas en del då av sitt eget psyke istället.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar