onsdag 27 oktober 2021

Alphabet Q3 2021

Många rapporter att hålla sig ajour med nu och det är ju kul. Får se hur många av Q3:orna jag noterar ned på bloggen, men några till lär det väl bli.

Kikat på Alphabets rapport. Omsättningsökningen var 40 %. Q to Q ca 5 %.

Mest imponerande ändå var marginalerna som kom in på imponerande 32 %! Bäst hittills under de kvartalen jag noterat ned de senaste åren. Trenden är fin där. Istället för de 20 % vi såg för ett par år sedan ser det mer och mer ut som om de kommer ligga på ca 30 % i år.

Google search, Youtube, Google Cloud. Det växer både här och där. Google Cloud går fortfarande med förlust och även detta kvartalet gick det 600 milj minus, samma som förra, men hälften av tidigare. Så min tes är fortfarande att vi kan se det tippa över om ett år.

Lite bokföringsdetaljer är att man ändrat avskrivningstid på t.ex. servrar från 3 till 4 år. Det ger då naturligtvis positivt resultat. För 9-månaders perioden har det ökat vinsten med 1,7 miljarder usd. Sjuka siffror det egentligen rör sig om. Samma med kassa och andra liknande papper. Alphabet sitter på 142 miljarder usd medan de långfristiga skulderna är bara drygt en tiondel av det. Ja pengar finns det gott om i alla fall i vår värld.

Har inte ägt Alphabet länge utan posten började byggas upp i början av 2020, men jag kan tänka mig äga länge och i dylika bolag är det i princip bara att öka vid tillfälliga värderings-dippar som kommer näst intill regelbundet. Idag är Alphabet mitt fjärde största innehav. Roar mig alltid med att kolla tillbaka i mina inlägg för att se tidigare resonemang. För nästan exakt ett år sedan i samband med förra Q3-rapporten skrev jag.

”Inte heller är 10 % rörelser på aktiemarknaden något att ta större hänsyn till. Den senaste tiden har det varit lite dylik volalitet. Läst en del på sociala medier ”att nu kommer kraschen igen”. Har ingen aning om det, men det jag vet är att 10 % hit eller dit bara är vanligt marknadsbrus. Händer vanligtvis ett par gånger per år och man minns dem knappt ens efter ett tag på aktiemarknaden.”

Känns väldigt bekant. Är ju sjukt hur historien, kanske inte upprepar sig, men ständigt rimmar.

Tankar, åsikter eller känslor för Alphabet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar