torsdag 21 oktober 2021

AQ Group Q3 2021

I AQ Groups rapport meddelades högtryck i affärerna, men svårigheter med att leverera p.g.a. den komponentbrist som slår mot många just nu. Det är väl inte så mycket att orda om det. Det är vad det är.

Siffermässigt så ökade försäljningen med 18 % men rörelseresultatet minskade med 4 %. Minskade marginaler m.a.o. och jag undrar om detta var det första kvartalet nu som inte var dopat av corona-stöd? Tidigare kvartal har det ju gjort att rörelseresultatet lyfts. Om det är så och om man rensar för corona-stöd så hade rörelseresultatet varit 12 % högre än förra Q3. Då erhöll man nämligen 13 miljoner i stöd som bidrog till ökat resultat. Hur som helst. Det är inget som har någon betydelse i det längre tidsförloppet. Man ligger högre i försäljning nu Q1-3 än man gjorde 2019 Q1-3  innan coronan och det ser jag också som en utveckling i rätt riktning i närtid.

2019 får väl sägas vara ett ganska så ”normal-år” för AQ Group. Då landade man på 7 % rörelsemarginal och jag misstänker att det är där man kommer landa på nu igen då det normaliserar sig. 2020 sköts ju marginalerna uppåt tack vare stöden.  

Balansräkningen är i fint skick. Soliditeten ligger på 55 %. Brukligt är något halvstort förvärv per år och jag skulle inte bli förvånad om det kommer något till förvärv under 2022.

Mr Market gillade inte rapporten. Vet inte vad Mr Market förväntade sig, men man kan ju inte tycka lika om allt. Värderingsmässigt så har vi här ett bolag i fint skick på PE 14 och P/S 1.

Nu är TA inte min starka sida, men AQ Group är nog ingenting för en momentum-investerare för den handlas mig veterligen under MA200 och i det kort,korta perspektivet verkar kurstrenden vara nedåt.

Själv avser jag att fortsätta köpa mer aktier i AQ Group. Innehavet kan få ta mer utrymme.

Edit: Twittraren "Medioker avkastning" gjorde en beräkning att justerad vinst TTM torde bli ca 18 kr/aktie. 

 


 Marginalen med och utan corona-stöd.

 

Några tankar om AQ Group?

2 kommentarer:

  1. Har efter att du och kvalitetsaktiepodden pratat en del om detta bolag börjat läsa in mig. På börsdata ser bolaget väldigt intressant ut på sina siffror. Dock satan det är svårt hänga med i allt som gör. Har läst deras egna presentationer men det är väldigt svårt att få grepp om allt dom gör tycker jag. Vilka konkurrenter som finns inom varje nisch. Dom verkar inte direkt ha några patent eller andra vallgravar än att de gör ett "bra arbete"?

    Hur har du lyckats få grepp om detta bolag? Några tips för oss som vill läsa in oss?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beror på hur du menar. Det finns ju väldigt detaljerad produktspecifikationer att ladda ned från deras sida om du vill grotta ned dig i just det. Annars är det rapporterna som bör läsas. Som du säger så är nyckeltalen och utvecklingen av dem väldigt fina. Investeringar handlar ju om sannolikhet för positivt utfall. Om du exponerar dig mot fina bolag när prislappen är attraktiv så går det bra som helhet (även om minor ibland trampas på). Skrev ett inlägg förra året med titeln Exponera dig mot bra bolag. Om den kan hjälpa i hur iaf jag tänker.

      Radera