lördag 23 oktober 2021

Addlife Q3 2021

Addlife levererar försäljningstillväxt på 49 %, men den var väntad då det är förvärvad tillväxt. Organiskt så minskade försäljningen med 5 %.

Viss marginalpress ledde till en EBITA-marginal på 15,5 % (16,1). Det gjorde att vinsten som 12-månaders rullande står och stampar. Man får väl konstatera att Addlife varit lite corona-dopat. Samtidigt som coronan släpper sitt grepp så har inte de vanliga vårdåtgärderna som behövs kommit igång riktigt, enligt VD. Vi får se hur det ser ut kvartalen framöver.

På min servett har jag räknat med kraftig tillväxt för Addlife under 2021 p.g.a. förvärv. Prislappen har ju dock skjutit i höjden sedan jag fattade intresse. Värderingen nu är ca PE 53 d.v.s. det ligger ingen gratis tillväxt på bordet och väntar. Tillväxt är inprisat redan.

Jag är inte köpare här. Tror iofs att Addlife som verksamhet kommer fortsätta gå bra framöver och jag är positiv till framtidsutsikterna på sikt, men är inte villig att betala prislappen. Även om Addlife skulle lyckas komma in med ca 9,50 kr i vinst för 2021 så som jag hoppats så motsvarar det ändå en prislapp på ca PE 36. Antingen får det små-ökas vid temporära börskorrektioner eller så får det väntas på en större sättning.

Några tankar om Addlife?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar