lördag 30 april 2022

Kinnevik Q1 2022

Kinneviks ”resa” är speciellt intressant då det ganska bra symboliserar tiderna vi är/varit i.

Som jag skrev tidigare.

”Mitt "fair value" pris på Kinnevik kvarstår även efter rapport. Å andra sidan så justerade jag inte upp det bara för att Mr Market blev tokig för ett tag sedan. "Värde" och pris är nämligen inte samma sak.”

Pris har sannerligen åkt upp och ned i Kinnevik över åren. Varför är det så?

VD pekar på det ganska bra.

” År 2021 hade marknaden för venture- och tillväxtbolag rekordhöga inflöden av kapital då investerare sökte tillväxt och risk i en miljö med låga räntor, understött av penning- och finanspolitiska stimulanser. Detta ledde i sin tur till expansiva värderingar samt större och fler finanieringsrundor. Som noterats i vår bokslutsrapport har 2022 börjat med tydliga tecken på att dessa trender vänder”

Och vips så försvinner ”fluff-siffror” 

Man har fortsatt sälja Teladoc-aktier. Teladoc utgör nu ca 2 % av substansen.

Kinneviks nettokassa utgör ca 5 miljarder. Kassan totalt ca 8 miljarder. I maj fås utdelningar från Tele2 motsvarande ca 3 miljarder och ytterligare ca en halv miljard i höst.

Tele2 fungerar alltjämt (som Korsnäs en gång gjorde) som kassakon som tillför ett kassaflöde för investeringar i mer expansiva branscher.

Under kvartalet investerades ca en halv miljard i respektive Transcarent och Omnipresent. Vi pratar då om innehav/positioner om ca 0,5 % av substansen i portföljen.

Undantaget Tele2 och till viss del Pleo (8 %) och VillageMD (7 %) så är innehaven var för sig väldigt små. Kinnevik är, som det varit en längre tid nu, en black box av diverse satsningar. Svårt att veta hur var och en faller ut. Man får se på totalen över tid, som en långsiktig ägare.

Jag är mycket mer positiv till att eventuellt öka i Kinnevik nu än jag varit på ett bra tag. Tyckte det började arta sig vid bokslutet med värderingen och nu ser det än bättre ut. Sedan har jag kanske en annan tidshorisont än många andra och hjärnan är felkalibrerad.

Ta exemplet från ovan, Teladoc. Var ej länge sedan det värderades till sjuka P/S 46. Nu är värderingen P/S 2,5. Det säger något om den senaste tidens Mr Market.

Kinnevik är inne i sektorer som jag själv inte kan vara inne i. Speciellt inte på den onoterade delen. Jag är svag för investmentbolag. En del av utdelningarna här i vår kommer återinvesteras i att öka så smått i Kinnevik.

Hittade ett av mina inlägg om när Kinneviks Tele2 sålde ut sin ryska del från 2013. Minns också inlägg från 2012 angående deras innehav Black Earth Farming i Ryssland. Ingen aning om vad Kinnevik har för positionsstorlekar eller innehav 2032. Än mindre vilka värderingsmultiplar de handlas på. Ingen kan heller inbilla mig att de kan veta det.

Det enda man vet är vad man kan köpa på här och nu. Det samt vilken exponering i olika innehav du tar. Den processen kan du styra.

Mina absolut största misstag i pengar räknat är att sälja något som sedan fortsätter och fortsätter växa. Det kan vara kortsiktigare nedgångar men på en längre tidslinje är det i regel bara ”brus”. För att det ska löna sig måste du kunna omallokera pengarna du fick vid försäljningen till något som kommer ge större framtida vinst. Det är ganska svårt att få många sådana rätta beslut över längre tid och vilket framtidsdatum ska du sätta målsnöret vid?. Men visst, även jag försöker göra så i tid och otid. Med blandade resultat.

Har du kommit in till bra pris i en tillgång och sedan bara sitter med det i många, många år. Samtidigt som du med nya tillkomna medel försöker komma in i mer tillgångar när de är prisvärda. Ja, det är en ”resa” som fler borde starta.

 

För övrigt anser jag att Sverige ska gå med i NATO samt att gränsen för vad för vansinne ett demokratisk land, i Europa, 2022, ska få utstå för aggressioner är nådd. Det är val 2022 i Sverige. Själv är jag inte partibunden utan har röstat olika under olika år beroende på vad för frågor jag tyckt varit viktigast. I år är det en fråga jag kommer börja sortera efter. Det är om man är för NATO-medlemskap eller svamlar om annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar