torsdag 28 april 2022

Addlife Q1 2022

En till notering.

Addlifes försäljning växte med 49 %. Det är i princip drivet av förvärv som den förvärvsdrivna verksamhet man är. EBITA ökade med 34 %. EBITA-marginalen landade på 16,9 % (18,8). Rörelsevinsten har inte rört sig nämnvärt. Rörelsemarginal på 13,1 % ( 16,7).  

2020 började man få upp marginalerna till riktigt attraktiva nivåer och kan man bibehålla dem så vore det bra. Risken, som jag skrivit om innan, är dock att de ska ner.

Några mindre förvärv annonserades i slutet. De kommer inte få någon större påverkan på Addlife.

En soliditet på 37 %. Vinsten på sista raden är 5,9 kr/aktie.

Som jag skrivit innan så ska det bli intressant hur marginalerna utvecklar sig under 2022. På den positiva sidan så är det att den sjunkande trenden av marginalpress verkat stoppat och vänt. När man jämför med de närmsta föregående kvartal. Får se nästa rapport om det håller i sig. Det blir ju ganska avgörande för vinstutvecklingen.

PE 37 i dagsläget. Jag är inte intresserad av att öka givet utvecklingen i relation till prislappen.

 

För övrigt anser jag att Sverige ska gå med i NATO samt att gränsen för vad för vansinne ett demokratisk land, i Europa, 2022, ska få utstå för aggressioner är nådd. Det är val 2022 i Sverige. Själv är jag inte partibunden utan har röstat olika under olika år beroende på vad för frågor jag tyckt varit viktigast. I år är det en fråga jag kommer börja sortera efter. Det är om man är för NATO-medlemskap eller svamlar om annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar