torsdag 28 april 2022

Alphabet Q1 2022

Alphabet noterade en 23 %-ig omsättningstillväxt under Q1. Man landade på en rörelsemarginal om 30 % (30).

Lite intressanta segment så som Youtube växte de med 15 % och Google Cloud med 45 %. Inväntar fortfarande break-even för Google Cloud men det kommer.

Urstark balansräkning.

Bolaget har godkänt ytterligare ett återköpsprogram. Alphabet ger ingen utdelning utan återköper aktier. Återköpen motsvarar med nuvarande aktiekurs ca  3,3 % av aktiestocken.

Värderingen för detta "powerhouse" är ca PE 20. Ca Forward PE 18-19 på min servett.

Jag noterar att än en gång är 4 av 10 bolag på bevakningslistan ”gröna”. Alphabet är ett av dem. Fear and greed index indikerar ”fear”. Det är för en nettoköpare ett bättre utgångsläge än om 2 av 10 vore ”gröna” och indikatorn vore på ”greed”.

Man får mer för pengarna då samtidigt som det finns mer aptitliga bolag till rimlig peng utan att behöva vända på för många stenar eller gå för långt ut på riskskalan. 


För övrigt anser jag att Sverige ska gå med i NATO samt att gränsen för vad för vansinne ett demokratisk land, i Europa, 2022, ska få utstå för aggressioner är nådd. Det är val 2022 i Sverige. Själv är jag inte partibunden utan har röstat olika under olika år beroende på vad för frågor jag tyckt varit viktigast. I år är det en fråga jag kommer börja sortera efter. Det är om man är för NATO-medlemskap eller svamlar om annat.

2 kommentarer:

  1. Angående återköpen; Alphabet är också rätt generösa med stock compensation dvs där tillkommer också nya aktier. Har du siffror på nettot mellan stock compensation och buy backs?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser ut som 2021 var stock compensation värd ca 15 miljarder, 2020 13 miljarder, 2019 11 miljarder och 2018 9 miljarder usd. Återköpen som annonserades förra året var väl drygt 50 miljarder usd. Året innan det ca 25 miljarder och nu ca 70 miljarder? Så en del går bort där ja.

      Radera